stim_personal_20190401_v3a9698_liggande.jpg

Karsten Dyhrberg Nielsen, vd Stim. Foto: Christian Gustavsson
Karsten Dyhrberg Nielsen, vd Stim. Foto: Christian Gustavsson
Nyhet23 maj 2019
Intäkterna för Stim var över 2 miljarder kronor och ökade med 2,2 procent i relation till året innan. Vi ser en stark tillväxt på onlineområdet och från våra internationella systersällskap. Av Stims rättighetsintäkter kommer hela 64 procent från dessa områden.

Det finns en stark efterfrågan på svensk musik, som håller exceptionellt hög kvalitet. Bland alla svenska musikskapare med stora internationella framgångar under året hittar vi flera i den absoluta världseliten, som exempelvis Max Martin, Tove Lo och Ludwig Göransson, och även inom den samtida konstmusiken har tonsättare som Malin Bång utmärkt sig internationellt, säger Karsten Dyhrberg Nielsen, vd på Stim.

En viktig händelse under 2018 är att Stim tecknat ett unikt licensavtal för musik på Facebook och Instagram. Detta har gjorts genom vårt internationella bolag ICE, som blev först i sällskapsvärlden med avtal för dessa plattformar. ICE har även under året förhandlat fram ett nytt avtal med Youtube. Dessa säkrar att Stims anslutna upphovspersoner får ersättning när deras musik spelas på plattformarna. Under 2018 har den svenska VOD-marknaden, Video On Demand, tagit fart på riktigt, där avtal tecknats med C More, SF Anytime och Viaplay. Intäkterna för VOD har under 2018 mer än fördubblats. 

Stim var tidigt ute och vårt internationella bolag ICE har byggts upp för att möta internationaliseringen och utvecklingen av direktlicensiering på streamingtjänster. Detta gjordes för att säkra våra anslutnas intäkter på det strategiskt viktiga onlineområdet. De senaste fem åren har ersättningarna ökat rejält, och i fjol låg tillväxten för de digitala musiktjänsterna på sju procent, säger Karsten Dyhrberg Nielsen, vd på Stim.  

Den svenska livescenen utvecklas kraftigt och det finns en tydlig efterfrågan på musikupplevelsen live. Livebranschen går starkt – de globala intäkterna har ökat med 100 procent från 2008 till 2018, och konsertintäkterna i Sverige har ökat med 70 procent från 2007 till 2017. Samtidigt finns en utmaning med att den stora efterfrågan inte avspeglas i musikskaparnas intäkter – framgångarna på live-området når inte de som skapar musiken i tillräckligt stor utsträckning. Under 2018 minskade till och med Stims intäkter på live-området jämfört med året innan. 

En av de viktigaste frågorna för musikbranschen under 2018 år har varit EU:s modernisering av upphovsrätten, som efter stor politisk kontrovers slutligen gick musikskaparnas väg. Upphovsrättsdirektivet slår fast att stora digitala plattformar som har till affärsidé att sprida musik och tjäna pengar på det, också ska teckna licens för materialet.

Stim har arbetat hårt för att direktivet ska bli verklighet. Nu kan vi skapa en sundare digital marknad, där både den kreativa sektorn som skapar innehållet och de stora digitala plattformarna som bygger sin affär på det, kan utvecklas i en konstruktiv balans, säger Karsten Dyhrberg Nielsen, vd på Stim.

Läs mer i Stims årsredovisning för 2018 (PDF) eller läs årsredovisningen online.

FAKTA

  • Stim hade nästan 90 000 anslutna vid årets slut.
  • Under 2018 betalades 1,6 miljarder kronor ut.
  • Närmare 400 000 musikskapare och förlag från hela världen fick förra året pengar tilldelade i Stims avräkningar.  
  • Intäkterna som kom genom ICE uppgick till 430 miljoner.
  • Stims verksdatabas (delas med ICE) har 35 miljoner verk och är uppbyggt tillsammans med brittiska PRS for Music och tyska GEMA.
  • Över 46 miljoner gick till Stims musikfrämjande uppdrag för att säkra återväxt och mångfald i musiklivet.