Daniel Johansson om utvecklingen i musikbranschen
Organisationen Musiksverige har under många år sammanställt den svenska musikbranschens totala intäkter, det vill säga intäkterna från livemusiken, den inspelade musiken, och de upphovsrättsliga intäkterna. Rapporten kunde under pandemiåren konstatera en kraftig minskning av intäkterna till musikbranschen. Den nya statistiken för år 2022 och 2023 visar att musikbranschen återhämtat sig efter pandemin, och att 2023 kan betraktas som ett rekordår på flera områden. Hela rapporten finns att läsa på Musiksverige.
Musikbranschforskaren Daniel Johansson har varit med och tagit fram statistiken till rapporten.
År 2023 kan betraktas som ett rekordår på flera områden, vad var den främsta drivkraften bakom ökningen?
– Det finns flera faktorer som har påverkat tillväxten, som inflation och kronans svaga värde. Till detta ska läggas att streamingintäkterna ökat markant från utlandet när olika marknader har gått över till streaming, det syns tydligt i de upphovsrättsliga exportintäkterna där onlineintäkterna från utlandet var mer än dubbelt så stora jämfört med de inhemska intäkterna på samma område under 2023.
– 2023 var också ett rekordår för livemusiken, något som även samtal med representanter från arrangörer och livebolag vittnar om. Detta drev upp den totala omsättningen för hela branschen betydligt. Annars är det just exportintäkterna som sticker ut för år 2023, men återigen, det är viktigt att i analysen ta med det faktum att den svaga kronan har boostat dessa intäkter och att en stärkt krona skulle kunna innebära att de faktiska exportintäkterna inte blir lika omfattande framöver.
Finns det några insikter som inte framgår direkt av statistiken?
– Detta är makrostatistik, det vill säga det är de övergripande siffrorna som presenteras för respektive sektor. Den här makrostatistiken förklarar inte i sig själv hur intäkterna sedan trillar ned genom systemet och vad respektive aktör i värdekedjan i slutändan får. Skulle vi ha tagit med en sådan mer detaljerad beskrivning hade vi nog behövt släppa en bok på ett par, tre hundra sidor, snarare än en rapport på ”bara” 55 sidor. Statistiken visar också enbart den totala omsättningen, och säger inget om resultat. En aktör kan omsätta flera hundra miljoner kronor utan att för den skull göra någon vinst.
– Makrostatistiken är dock ett viktigt verktyg för att kunna följa upp branschen på en övergripande nivå, något som myndigheter, politiker och branschen själv kan använda sig av i samband med analyser av musikens område. Myndigheten för kulturanalys tog till exempel med den här nya statistiken i sin stora utredning och genomlysning av kulturens finansiering i Sverige, som publicerades den 16 oktober.
Vilka trender eller förändringar kan vi förvänta oss i musikbranschen framöver?
– Det är alltid svårt att sia om framtiden, men eftersom Musiksverige numera har en lång tidsserie på 15 år, den längsta som finns faktiskt internationellt, kan man åtminstone göra några gissningar. Det är inte troligt att livemusikens intäkter på den inhemska marknaden kommer visa samma tillväxt för 2024 som för 2023. Vi kommer förmodligen också se en planare kurva vad det gäller de upphovsrättsliga intäkterna från streaming i utlandet under de kommande åren. Vi kan kanske förvänta oss ytterligare något eller ett par år med stor tillväxt, men sedan är det rimligt att tillväxten kommer vara mer begränsad, i takt med att större musikmarknader ”mognar” när en majoritet av hushållen betalar för streaming.
– Samtidigt har vi ju sagt det här flera gånger om den svenska marknaden, att nu kommer vi inte se någon mer ökning. Än så länge har det inte hänt, intäkterna har fortsatt öka. Samtidigt är det faktiskt så att justerat för inflationen var det totala värdet av den inhemska streamingmarknaden inte avsevärt mycket större under år 2023 jämfört med 2022, det var i stort sett samma nivåer. Har vi nått en topp? Det återstår att se.
– Personligen tror och hoppas jag att AI-utvecklingen kommer leda till ytterligare en tillväxt så småningom, men det kommer nog ta ett tag, kanske till och med något decennium innan all lagstiftning och struktur finns på plats. Musiken är så otroligt starkt knuten till att vara människa, både vad det gäller att uppleva musik och att skapa och framföra musik, musiken är på ett sätt starkare och ”större” än alla teknikskiften. Upphovsrätten är också en mänsklig rättighet, och den kommer inte försvinna i första taget, men jag tror vi kan förvänta oss lite av en berg- och dalbana på det området framöver.