Nyhet1 februari 2019
Den 30-31 januari hade Stim och Sami en gemensam monter på Restaurang Expo – mässan som samlar över 7000 besökare från restaurang- och cafébranschen.

Stim och Sami fanns på plats för att knyta kontakt med beslutsfattare, alltså de som har makt eller inflytande över om och hur musik ska spelas i deras verksamhet. Restaurang- och caféägare ska känna till att musik är en bra investering och att det är viktigt att de betalar för Stimlicens så att musikskaparna kan få ersättning.  

Ellinor Perlefelt, kommunikatör på Stim berättar:

- Vi har pratat med över hundra besökare, allt från befintliga kunder till andra alldeles nya caféägare som ställer frågor om upphovsrätt. Många var intresserade av den statistik vi presenterade och var den kommer ifrån, andra undrar hur pengarna når fram till rätt upphovsperson. 

I montern visades förutom statistiken också ett antal porträtt av musikskapare som Stim och Sami företräder.

- Fotografierna hjälpte oss att få igång bra samtal med besökarna och som en påminnare om vem licenspengarna finns till för. Självklart spelade vi också riktigt bra musik i montern för att visa hur man skapar en bra vibe!

Visste du att…

32%

så mycket ökade försäljningen när en butik började spela varumärkesanpassad bakgrundsmusik 

Källa: ”What does Your brand sound like?”, Johansson, G & Moradi, J, 2015

61%

Så mycket större är sannolikheten att personalen är nöjda med arbetsmiljön om du i butik spelar musik licensierad av Stim och Sami istället för att spela royaltyfri musik. 

Källa: Handelsanställdas förbund 2018

41%

Så mycket ökade försäljningen på genomsnittsnotan när restauranger spelade stämningsfull musik. 

Källa: HUI Research, Soundtrack Your Brand, 2017