Släs: ”Ringer du en kvinnlig producent istället för en man öppnas jättemånga dörrar”
Släs, som består av Mona Aghai Berg (RMV Publishing), Atena Banisaid (Sony Music Publishing Scandinavia), Olivia Hessel (TEN Music Group) Therese Hädinggård (TEN Music Group), Michaela Lundin (A&R-konsult) och Fumi Amao (Spotify) hade en tydlig tanke med upplägget för veckans låtskrivarcamp; mixade team, där minst två i rummet aldrig har jobbat med varandra tidigare. När Stim träffar Släs-gänget över zoom (Fumi Amao kunde inte närvara vid intervjutillfället) berättar de om sina förhoppningar med initiativet.
– Vi vill få manliga artister att efterfråga kvinnliga producenter. Från att de flesta idag inte jobbar med några eller ens känner till några så vill vi öppna dörrarna och visa på valmöjligheterna. Och självklart hoppas vi att det blir bra låtar som killarna vill släppa – och som genererar topplisteplaceringar, säger Mona Aghai Berg.
Michaela Lundin fortsätter:
– Jag hoppas på att de manliga artisterna som varit med här pratar om campet med sina andra manliga artistkollegor och får dem att reflektera kring könsfördelningen. Att ställa sig själv frågan: ”Jobbar jag med några kvinnliga producenter? Har jag någonsin varit den enda killen i ett rum med kvinnliga låtskrivare och producenter?” Och kanske även ställa krav på sin egen manager/A&R på att komma med bättre förslag på samarbeten. Man faller ju så lätt in i sina egna mönster och vi vill hjälpa till att bryta dem. De kan göra så mycket genom så små handlingar. Genom att ringa en kvinnlig producent istället för en man så öppnas jättemånga dörrar.
Att många män år 2021 aldrig jobbat med en kvinnlig producent kan få vem som helst att fundera över om jämställdheten i branschen verkligen gått framåt. Men Michaela Lundin som jobbat länge i branschen ser en tydlig förbättring.
– Det har absolut gått framåt! Eftersom det fortfarande är så illa så är det lätt att glömma att det var så mycket värre för några år sedan. Det är deppigt förstås, men också kul att det verkligen har hänt saker. #metoo var en supermilstolpe på många sätt och det var ungefär där som writing camps började ske med bara kvinnor och icke-binära, vilket gett ringar på vattnet.
– Det fanns enstaka helkvinnliga camps innan #metoo men det tog verkligen fart efter 2017, skjuter Mona Aghai Berg in.
– Precis, och i och med det har kvinnliga producenter lyfts fram mycket mer vilket successivt bidragit till att slå hål på myten om att det inte finns några kvinnliga producenter. Och många tjejer som producerat lite grann har vågat ta nästa steg och både kalla och se sig själv som producenter.
Atena Banisaid vill också lyfta vikten av kvinnor på högre positioner i branschen.
"Mycket har definitivt hänt vad gäller producenter och låtskrivare men en viktig sak som skett i branschen är att det finns fler kvinnor generellt och särskilt på högre positioner som A&R till exempel. Tidigare fanns det enstaka kvinnor som främst jobbade som receptionister, assistenter och möjligtvis med PR. Nu finns kvinnor på alla möjliga positioner, och det har banat väg för att kvinnor satsar på kvinnor. Jag tror verkligen det har bidragit till de förändringar vi nu ser."
– Och de kvinnor som sitter i de högre positionerna idag, som exempelvis A&R och management, har också mer på agendan att lyfta upp kvinnor som låtskrivare och producenter, fortsätter Michaela Lundin. Vi vill ta det ett steg längre med Her Songs For Him-campet och ta in grabbarna, helt enkelt för att det inte bara kan vara kvinnors ansvar att lyfta upp andra kvinnor. Det ska bli naturligt att vi allihopa drar åt samma håll.
– Jag som jobbar med PR mot radio och tv märker av en jätteförändring i att kvinnor efterfrågas mycket mer än tidigare. Det har alltid varit enkelt att fylla upp kvoten med män, då det finns så många manliga artister, men nu finns det ett tydligt jämställdhetsfokus där man i första hand efterfrågar en kvinnlig artist, för att också kunna lyfta en manlig, säger Therese Hädinggård.
Mona Aghai Berg:
– Det handlar ju också om att man inte vill göra bort sig som arrangör och riskera att få en massa skit för att man bokat ojämställt.
Jag läste en tidigare intervju med er där ni sa att ”det kan fortfarande vara svårt att hitta kvinnliga och ickebinära producenter som kan leverera i ett rum, där behöver förlagen steppa upp och signa fler”, kan ni vidareutveckla?
– Det är fortfarande väldigt få kvinnliga producenter som blir signade av förlag och management vilket gör att de inte heller får den support de behöver för att utvecklas på samma sätt som killarna gör, förklarar Mona Aghai Berg. Därför blir det också svårt att få ihop kvinnliga producenter som levererar på toppnivå. Du kan göra mycket själv men i slutändan handlar det om att ha ett team som jobbar för dig.
Michaela Lundin:
– Och precis som i andra mansdominerade branscher så måste du jobba dubbelt så hårt som kvinna för att komma framåt. Där känner nog många att de inte har självförtroende nog att ta det steget på egen hand, så om fler A&R och managers ansträngde sig mer för att ha ett bredare roster med större mångfald så skulle fler kvinnor lyftas upp och kastas ut i de rummen och ha supporten från sitt team. Men jag vill verkligen poängtera att de producenter och låtskrivarna som deltagit i veckan inte har några som helst problem att leverera på absoluta toppnivå, det är bara att det generellt finns färre kvinnor och icke-binära att välja på i dagsläget.
– Sedan är det så att just det här campet är ett samarbete mellan tre förlag; TEN, Sony Music Publishing och RMV Publishing och det är alltså förlagens roster som varit deltagande. Så vi har fått massor av grymma personer som hört av sig och velat vara med som vi har varit tvungna att tacka nej till för just det här tillfället.
På frågan om hur veckan faktiskt varit är svaret översvallande från hela gruppen:
– Det har varit en pangvecka! Det har nästan känts som att vi varit på ett mysigt kollo. Många har varit helt lyriska när de kommit ut från sina sessions över hur roligt det varit – en helt fantastisk atmosfär. Vi vill verkligen rikta ett stort tack till våra bolag som supportat oss och Equalizer Spotify och Softube som sponsrat och gjort detta till det lyxcampet det faktiskt varit!
Det låter som en succé. Så vad tycker deltagarna? Adam Englund, som går under artistnamnet Rymdpojken, är säker på att han hittat nya personer att jobba med framöver under veckan.
– Jag tror verkligen det. Det är en så mansdominerad bransch så bara att komma in i ett rum med folk man inte känner var så himla bra! Alla har varit otroligt duktiga. Det låter grymt!
Artisten Varas instämmer:
– Tidigare när jag jobbat med kvinnor har jag varit producent och de i en artistroll, men aldrig tvärtom. Just producentrollen känns extra mansdominerad, vad gäller artister upplever jag det som att det nästan är 50/50 i sessions. Det har varit en jättefin och lärorik vecka.
"För mig är det inte jättekonstigt att vara två tjejer och skriva till en kille – vi är vana att skriva till alla möjliga typer av artister. Det viktiga här tänker jag är att de manliga artisterna får möjligheten att se kvinnliga låtskrivare och producenter leverera", säger producenten Cornelia Wiebols.
Omar Rudberg beskriver stämningen på campet som familjär.
– Det har varit en jättehärlig vecka! Jag har ett väldigt litet community runt mig eftersom jag gillar att skriva med samma människor, men det var roligt att få lära känna nya. Även om alla de jag jobbade med under veckan var nya för mig så kände jag många av de andra på campet och även hela Släs – vilket har gjort att det känts väldigt familjärt.
Även Louise Lindberg, låtskrivare, hyllar atmosfären.
– Det har varit en otroligt peppig stämning! Och skönt att för en gångs skull vara i majoritet som kvinna, det händer inte så ofta.
– Det är viktigt att man involverar männen här, menar Aniela Eklund, också låtskrivare. Man ser i många olika branscher att män rekryterar män och det avspeglar sig även inom låtskrivande, och gör att män väljer att skriva med andra män. Därför är det viktigt att ge dem ett nytt perspektiv, att det finns jättemånga kvinnor de kan jobba med.
Louise Lindberg:
– Och se vad fett det blev! Nu har de ju massor av nya kontakter att jobba med.
Text: Lisa-Rut Sandbladh