sista.jpg

Finalister i Stimgitarren är...
Finalister i Stimgitarren är...
Nyhet17 november 2020
Stimgitarren delas varje år ut till en kund som använder musik på ett genomtänkt sätt och samtidigt tycker att det är viktigt att skaparna av musiken får ersättning. Det har strömmat in fantastiska berättelser och det har varit en utmaning att välja men här presenterar vi årets finalister!

Hela 188 olika verksamheter har skickat in en nominering till årets upplaga av Stimgitarren. Vi är oerhört glada över att få ta del av alla berättelser om hur musiken skapar värde i så många olika branscher. Ett stort tack till alla som nominerat! 

Viking Line

Med fartyget Cinderella i spetsen har Viking Line under lång tid varit en musikarrangör att räkna med. Men inte bara det, musiken sträcker sig långt utanför dansgolven och genomsyrar allt från restauranger till butiker och fartygshytter. Med hjälp av genomtänkt musik kan Viking Line skapa precis den upplevelse kunderna vill ha. ”Trots en oerhört svår situation nu under coronapandemin har vi lyckats anpassa oss och hålla i gång vår nöjesverksamhet på ett innovativt sätt”.

Ystad Sweden Jazz

När den ena europeiska jazzfestivalen efter den andra ställde in beslutade sig Ystad jazzfestival för att köra. ”Vi som passionerade musikarrangörer kände stor frustration, såg framför oss musiker uppgivet lämna branschen”. Med ett covidanpassat upplägg och livestreamade konserter kunde festivalen nå ut till publik inte bara i Sverige utan också i Brasilien, Usa, England, Irland, Frankrike, Italien, Schweiz, Holland, Luxemburg, Tyskland, Polen, Danmark, Sydafrika, Japan och Vietnam! 

ICA Supermarket Telefonplan

Du behöver inte ha en jättebutik för att jobba genomtänkt med musik. På ICA Supermarket Telefonplan anpassas musiken efter kundernas köpmönster. Den skapar igenkänning och stämning för både kunder och medarbetare, t ex på tisdagar då butiken kör 80-talsmusik. “Vi bytte till licensbaseradmusik under hösten och att stödja musikbranschen var en av anledningarna till detta, i kombination med att erbjuda en härligare musikupplevelse” skriver de själva i nomineringen.

GANT

GANT är en internationell retailkedja med 4000 återförsäljare och 583 egna butiker. De har under året rullat ut en stor satsning där de använder musiklistor skräddarsydda efter GANTs varumärke och kundflöden i butik, för att med musikens kraft stärka strategiska varumärkesvärden och driva försäljning. ”För oss känns det självklart att använda licensierad musik för alla våra butiker och betala royalties till musikskaparna. Vi tror att vi kan göra en skillnad, både för oss som företag och för musikskaparna.”

Stora Enso

Stora Enso är en global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 30 länder. Stora Enso har valt att investera i musiklicens från Stim. Dels för att musiken har hälsofrämjande effekter för de anställda och motverkar isolering. Men också för att de har en strategi inom hållbarhet som även inkluderar ”socialt ansvar och respekt för den kultur och de omgivningar vi möter i vår vardag” vilket innebär att de vill göra ett hållbart val även när det kommer till musik. 

Hagmyren Hudiktravet

På Hagmyren har man satsat mycket på musiken i år. De har köpt in ny utrustning för att skapa en riktigt bra upplevelse över hela sin jättearena. Enligt Hagmyren bidrar musiken till glädje, gemenskap och bra stämning. Allra bäst funkar musik med igenkänningsfaktor som väcker minnen till liv. ”Vår referent/speaker fungerar även som dj och spelar bland annat med en personlig touch för enskilda hästar, kuskar, ägare, ekipage mm och glädjen många känner är fantastisk”. 

Vinnaren kommer att presenteras i december. 

Om Stimgitarren 
Stimgitarren har delats ut sedan 2002 som uppskattning till verksamheter som använder musik på ett genomtänkt sätt, och som är noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete. Priset är en akustisk gitarr från Fender och ett diplom. Det är gratis att nominera, du behöver vara licenskund hos Stim. Bland tidigare vinnare finns McDonald's, SVT, Swedebeat, Luger, Sticky Fingers, Max, IKEA, Malmöfestivalen, Studiefrämjandet och Gymnastikförbundet. Alla vinnare hittar du här

Låt dig inspireras
Förra året vann Scandic Hotels
Så här jobbar Scandic Hotels med musik 

Visste du att...
Stim har en webbshop där du när som helst kan skaffa ett licenspaket?