Nyhet25 maj 2016
Festivaler kommer och festivaler går. Men suget efter levande musik har fortfarande inte mattats av hos svenskarna. Även om arenorna varierar från år till år.

– 2015 var återigen ett bra år för livemusiken, både för festivaler och enskilda spelningar. Ersättningen till Stim blev nästan 77 miljoner kronor, säger Johnny Elfström på Stims avdelning Försäljning & Marknad.

Att några festivaler läggs ner samtidigt som det dyker upp nya är en naturlig cykel i festivalbranschen, menar han.

– FKP Scorpio, som arrangerar Bråvallafestivalen, introducerade i år festivalen Where’s the Music?, som även innefattade seminarier om musik. Andra nyheter under året var Summer on Festival i Båstad, The Island Festival i Karlstad, Big Day Out i Örebro och Sónar Festival i Stockholm. Dans Dakar i Stockholm och Siesta! i Hässleholm lades å andra sidan ner.

Storleksmässigt står tre festivaler fortfarande i särklass bland flerdagsfestivalerna: Sweden Rock, Bråvalla och Way Out West.

En trend under året är att endagsfestivalerna blivit fler, framför allt inom den elektroniska dansmusiken. Summerburst i Stockholm och Göteborg pågår visserligen i flera dagar men i övrigt har det dykt upp flera endagsevenemang, till exempel Big Slap i Malmö och The Island Festival.

– En annan nyhet är att festivaler som tidigare varit beroende av försäljning av förköpsbiljetter nu har gått över till att bli gratisfestivaler. De tar in pengar på annat sätt, till exempel via att ta mer betalt från knallar, mat och dryckesstånd eller via sponsring, och de kan ha nedbantade artistbudgetar. Putte i Parken, som finns på flera platser i landet, är exempel på detta.

Arrangörernas ersättning till Stim baseras både på biljettpriser och på besökarantal, så den blir lägre per besökare för gratisfestivaler.

– Å andra sidan lockar de fler besökare genom fri entré, säger Johnny Elfström.

Tre enskilda konserter drog mer än 50 000 besökare under året, men ingen lyckades slå Håkan Hellströms fjolårsrekord på 68 000 besökare. Närmast var Metallica på Ullevi med 63 000 sålda biljetter, följda av AC/DC på Friends Arena och Foo Fighters på Ullevi.

– Från Stims sida har vi lagt mycket energi under 2015 för att få arrangörerna att skicka in sina redovisningar i tid. Och det har gett resultat, vilket innebär att vi inte har behövt reservera lika mycket pengar som tidigare för utbetalning kommande år.

Även den svenska konstmusiken har haft ett framgångsrikt år på scenerna. 168 Stimanslutna tonsättare har haft 314 uruppföranden under året.

– I själva verket är det betydligt fler, men detta är de uppföranden som har redovisats in till oss, säger Ann-Christin Biel, tf verksamhetschef på Svensk Musik.

Bland de upphovspersoner som under året haft framgångar märks bland annat Malin Bång, Gabriella Gullin, Anna-Lena Laurin, Katarina Leyman, Farangis Nurulla-Khoja, Mirjam Tally, Lisa Streich, Andrea Tarrodi, Fredrik Gran, Tobias Broström, Mauro Godoy Villalobos, Johan Hugosson, Albert Schnelzer, Johan-Magnus Sjöberg, Kjell Perder och Thommy Wahlström.

– Samtliga har fått ett flertal nya verk framförda 2015, varav de flesta är beställningsverk. Stim ger sitt stöd till detta genom resebidrag som Svensk Musik administrerar, och genom Stims promotionnämnds satsningar på att sprida den svenska musiken.

Musikfestivalerna är viktiga plattformar för den nutida musiken, och under 2015 presenterades ett brett utbud av nyskriven musik på bland annat RANKs kompositionsfestival i Malmö, Båstad Kammarmusikfestival, New Directions i Piteå, Sirénfestivalen i Göteborg, Sound of Stockholm och Nordiska musikdagar i Köpenhamn.

Tags