Nyhet5 februari 2015
Under 2014 ökade försäljningen av strömmade musiktjänster med 10,8 procent, visar nya siffror från IFPI Sverige.

Den digitala försäljningen står idag för 83,8 procent av den totala musikförsäljningen och 79,8 procent av den totala försäljningen kommer från strömmade musiktjänster.

Den fysiska försäljningen fortsatte att minska under året – med 33,8 procent från 229 miljoner kronor till 152 miljoner kronor och står för 15,4 procent av den totala musikförsäljningen. Den totala musikförsäljningen gick ner med 0,4 procent till 987 miljoner SEK.

– 2014 fortsatte intäkterna från strömmade musiktjänster att öka och de står nu för 79 procent av de totala intäkterna, den högsta andelen i världen. CD:n hade ytterligare ett tufft år och minskade med 34 procent till att nu endast representera ca 15 procent av totalmarknaden. Marknaden 2015 ser vi positivt på med en förväntan på fortsatt tillväxt för strömmade tjänster, säger Ludvig Werner, VD för IFPI Sverige.

Mer statistik hittar du på IFPI Sveriges hemsida