ica_vinnare_ellis_bild.jpg

Sofia Draganis och Josefin Lundmark, ICA & Peter Lindström, Stim. Foto Stim
Sofia Draganis och Josefin Lundmark, ICA & Peter Lindström, Stim. Foto Stim
Nyhet26 november 2021
Vilken musik skapar egentligen bäst stämning bland kunderna i matbutiken? Det undrade ICA Sverige, och genomförde en forskningsstudie tillsammans med Handelns Forskningsinstitut för att mäta effekten av olika sorters musik i hyllgångarna och grönsaksdiskarna. ICA:s gedigna arbete med att ta fram en framgångsrik musikstrategi gör dem till värdiga vinnare av Stimgitarren 2021.

Resultatet av ICA:s studie blev ICA Sounds – en avancerad datadriven musiktjänst med spellistor som baseras direkt på försäljningssiffror, som alla ICA-butiker i landet kan använda. Målet med ICA Sounds är både att höja kundupplevelsen och försäljningen, men också att skapa en bra arbetsmiljö för personalen. Studien visade också på att musiktjänsten har en tydligt positiv effekt på resultatet i de butiker där den används.

För att försäkra sig om att musikskaparna får rätt ersättning för sin musik, valde ICA en lösning där alla musiklicenser ingår. Tjänsten är helt färdigpaketerad för att underlätta för ICA-handlarna, och tillgång till all världens musik ingår.

"Det känns jätteroligt och hedrande att vårt arbete med ICA Sounds uppmärksammas med detta pris. Vi har skapat en datadriven, välfungerande och uppskattad tjänst, där vi spelar musik av god kvalitet, vid rätt tidpunkt och som är finjusterad utefter ICAs varumärke och upplevelse i ICA-butikerna”, säger Josefin Lundmark, marknadsdirektör på ICA Sverige.


”ICA:s stora engagemang för att hitta rätt musik i sina butiker med en egen forskningsstudie är väldigt imponerande. Deras resultat är också fantastiskt. Musik som är rätt anpassad till varumärket och miljön har en stor inverkan på både stämningen och hur kunderna agerar, och detta har ICA verkligen förstått.” säger Casper Bjørner, vd på Stim.

 

Stimgitarren delades ut igår kväll på galan "Sveriges Bästa Marknadschefer" som hölls på Grand Hotel i Stockholm. 

Josefin Lundmark, marknadsdirektör ICA. Foto: Pax Engström

Peter Lindström överlämnar Stimgitarren till Josefin Lundmark och Sofia Draganis, ICA. Foto: Pax Engström

Stimgitarren 2021 Foto Pax Engström

Om Stimgitarren:
Stimgitarren har delats ut sedan 2002 för att uppmärksamma kunder som använder musik på ett genomtänkt sätt i sin verksamhet, och varit noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete. Bland tidigare vinnare finns Scandic Hotels, McDonald's, Luger, Viking Line med flera. Övriga nominerade till Stimgitarren 2021 var Södra Teatern, First Camp, Arena Båstad, Prosalus AB och Albins Leksaker.

Om ICA Sverige: 
ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.

Läs mer om ICA Sounds här

Inspirerad? ICA har musiklicens för butik, skaffa din musiklicens i Stims webshop