Så använder Länsförsäkringar Bohuslän musiken för att skapa rätt upplevelse
Hur använder ni musik i er verksamhet, och vad är syftet?
– Huvudsyftet med musiken är att skapa en lugn, trygg och förtroendeingivande miljö. Det är en viktig del av att förstärka kundupplevelsen och ge besökare en positiv känsla när de kliver in hos oss.
Hur bidrar musiken till era mål, som att skapa trivsel, stärka varumärket eller förbättra kundupplevelsen?
– Musiken bidrar på flera nivåer. Vi ser hur både kunder och medarbetare uppskattar det unika "soundet" vi har skapat. Många kommenterar just den trivsamma atmosfären och förstärkta kundupplevelsen, vilket i sin tur stärker vårt varumärke. För oss är det viktigt att musiken alltid finns där i bakgrunden – på låg volym, aldrig påträngande eller överväldigande. Den ska bara förstärka upplevelsen.
Vilken typ av musik väljer ni, och varför?
– Vi har ett mindre team som tagit fram vårt unika sound, med fokus på att förmedla lugn och förtroende. Det är en blandning av lugna instrumentala låtar med en organisk känsla, soul och lounge-låtar med ett tydligt beat för variation, samt avskalade covers som skapar igenkänning. Gemensamt för allt är att musiken har ett "rent" och avskalat ljud. Endast 30 % av låtarna innehåller sång, resten är instrumentala – allt för att behålla en harmonisk känsla.
Anpassar ni musiken efter olika miljöer eller stämningar?
– Ja, till viss del. Även om vi sällan använder musik från dagens topplistor kan vissa låtar ha funnits på tidigare topplistor för att skapa igenkänning. Vi temaanpassar också musiken vid behov. Till exempel har vi ett tydligare beat i entrén till vårt citykontor för att matcha storstadsmiljön, och till jul anpassar vi repertoaren men behåller vårt övergripande sound.
Hur ser ni att musiken påverkar era kunder och deras upplevelse av ert varumärke?
– Musiken påverkar våra kunder positivt. Många nämner atmosfären och lugnet när de besöker oss, och vi får ofta höra kommentarer som "Här skulle man vilja jobba!". Det är ett fantastiskt tecken på att musiken bidrar till en bättre kundupplevelse och förstärker det vi vill förmedla.
Kan ni ge något konkret exempel på hur musiken förstärker känslan ni vill förmedla?
– Det kan vara svårt att beskriva en känsla i ord – den ska upplevas. Men musiken är en central del av den lugna och välkomnande atmosfär vi strävar efter.