17 september 2024
På Skansen strömmar musik från alla decennier och från alla håll. Allt sedan starten 1891 har Skansen varit en av de viktigaste bärarna av den svenska musiktraditionen, samtidigt som man låtit nya musikskapare ta plats. Vi fick en pratstund med två av personerna som håller i taktpinnen för när, var och hur musiken används på Skansen.


Under säsongsavslutningen av Jazz på Skansen överlämnades priset i form av en akustisk gitarr från Stim till Skansen, för deras bidrag till ett blomstrande svenskt musikliv. Av Skansens hela sju permanenta scener skedde prisutdelningen på den största och mest välkända: Solidenscenen.

Marie Olofsson, projektledare på evenemangsavdelningen och Matilda Klein, evenemangschef befann sig på plats för att berätta mer om hur en vinnande musikanvändningsstrategi ser ut, eller snarare låter.

Hur kommer det sig att ni nominerade er själva, alltså Skansen, till Stimgitarren?

Marie Olofsson: Vi tänkte att “här passar vi in”! Särskilt vår avdelning, evenemangsavdelningen, som jobbar så otroligt mycket med musikunderhållning i alla slags former; stora livekonserter, små sångstunder för barn, bakgrundsmusik i miljöer som Bollnästorget.

Matilda Klein: Vi använder jättemycket musik för att skapa en känsla, som till exempel när har loppis – då behöver det vara musik i bakgrunden för att folk ska trivas och stanna.

När du går runt här på Skansen, så behöver du kunna landa på olika platser och genom musik hjälper vi gästerna med att komma in i rätt känsla, att stanna upp på rätt ställe. Sen försöker vi tänka mycket på att använda svensk musik så klart, för att vi har ett uppdrag vad gäller lärande i vår historia och kulturhistoria här – och då har vi en ypperlig chans att använda den svenska musikskatten som finns. Det är bara att ösa ur en massa underbara låtar!

Marie Olofsson: I flera av programmen så höjer musiken den totala gästupplevelsen. Att addera musik ramar in, även när det bara rör sig om bakgrundsmusik. När vi till exempel har femtiotalstema så knyts säcken ihop genom musiken.

Matilda Klein: En av våra mest populära programaktiviteter är vår vandringsorkester som spelar varje dag hela sommaren. Det är en trio som spelar i olika gathörn och kör gamla örhängen från femtiotalet och det är så uppskattat. Jag har inte hört någon som inte tycker att det är fantastiskt, så där ett exempel på hur viktig musik är för den totala gästupplevelsen här hos oss.

Vad betyder det för er att faktiskt vinna Stimgitarren?

Matilda Klein: Det är superkul, eftersom vi jobbar så mycket med musik och vill jobba med det ännu mer – för vi märker hur stor kraft musiken har. Hur den förstärker känslor som vi vill framkalla eller bidrar till gemenskapen i en folksamling. I år har vi som ett exempel börjat med bakgrundsmusik i olika miljöer, som vi ser ger bra effekt, så det är något som vi vill utveckla mer.

Allsång på Skansen har blivit ett oerhört känt och väletablerat koncept men ni använder musik på många andra sätt, kan ni berätta mer?

Marie Olofsson: Oj oj oj ... Kan vi ha uppemot 70 produktioner på ett år? Där är musiken förstås är en stor och viktig del. Förutom Allsången och andra stora livekonserter på stora scenen har vi också intima program som låtspel där man får höra folkmusik framför sprakande eldar i fjortonhundratalshus så att det är allt däremellan. Och mycket för barn.

Martilda Klein: Sångstunden på barnscenen på Lillskansenteatern – där vi sjunger gamla barnvisor som Ekorrn satt i granen – är en av våra mest populära aktiviteter. Vi lägger även till musik när vi pysslar för att få publik och gäster att hamna i en lugnare känsla, lite meditativt pyssel. På Bollnästorget i år har vi kört femtiotalsmusik för att få gästerna att bli glada och vilja stanna lite längre, och när vi ser att folk faktiskt står och dansar i kön till lunchställena så är det uppenbart hur mycket musiken gör för hela Skansenupplevelsen.

Vem är det som väljer vilken musik som framförs eller spelas?

Matilda Klein: Vid varje produktion har vi en projektledare eller en producent som är innehållsansvarig för den produktionen och genom det bestämmer hur upplevelsen ska vara och vilken musik som ska användas. Sedan kan det vara olika personer i produktionen som hjälper till att sätta ihop själva spellistan, eller att man bollar med artisten kring vad man ska spela. Så just nu är det definitivt ett teamwork men på sikt, i och med att Skansen använder bakgrundsmusik på ännu fler ställen så kanske det kan bli aktuellt att koppla in en Music Supervisor till exempel för att verkligen “pinpointa” och få fram de rätta verken till en specifik upplevelse.

Marie Olofsson: Vi har ju funnits sedan 1891 och låtskatten är enorm! Men självklart vill vi också vara en del av av framtiden och när vi bokar artister till våra scener så tar vi också in många nya artister.

Matilda Klein: Vi fokuserar framförallt på svensk musik och den musikskatt som finns – och den återfinns i både spellistor och de olika liveframträdanden som vi har. Svensk musik är vårt fokus!

Även om den svenska musiken ligger närmast Skansens hjärta, finns här gott om plats för andra influenser, såväl språkliga som kulturella. Ett exempel är Skansens Latinfestival som i somras genomfördes för andra året i rad och där musiken både stod i centrum av, och förhöjde, hela upplevelsen.

Marie Olofsson: Vi är så otroligt nöjda med den festivalen, som vi gjort i samarbete med en annan arrangör och som verkligen är något för hela familjen. I år kom det omkring 3000 gäster som kunde ta del av en heldag fullmatad med latinamerikansk kultur dansuppvisningar, danskurser, mat och ett stort liveband senare på kvällen.

Som en av alla Stims tusentals kunder som bidrar till att främja svenskt musikliv riktar Stim ett stort tack till Skansen från alla över 100 000 anslutna musikskapare som genom ersättningen, stimpengarna, från musiklicenserna kan fortsätta skapa fantastisk musik.

 

Motiveringen:
“Rätt musik ger liv till både historia och nutid och på Skansen ljuder tonerna året om. Från gamla låtskatter framför sprakande eldar och dansbandskvällar på Galejan till sprudlande livejazz och allsångsmagi från Sollidenscenen – på Skansen skapas minnen, möten och upplevelser där musiken berättar Sveriges historia. Genom att lyfta och hylla den svenska musiken och samtidigt se till att upphovspersonerna får betalt bidrar Skansen till ett fortsatt blomstrande svenskt musikliv. För detta tilldelas de nu Stimgitarren."