15 maj 2024

beckmaneva.png

Foto: Melina Hägglund
I år är det mer musik än någonsin i SVT. Under satsningen “Hela Sveriges Musiktelevision” bjuds publiken på ett stort antal nya konserter och musikdokumentärer i olika genrer. – Det är väldigt positivt att de växlar upp sin musiksatsning, SVT är en viktig inkomstkälla för våra upphovspersoner, säger Erik Forslund, förhandlare och kundansvarig för SVT på Stim.

Vi sjunger Allsång på Skansen samtidigt som artisteliten spelar på Jills veranda i Nashville. Stämningen sätts i vinjetter till Uppdrag Granskning och Vem vet mest. Specialskrivna scores förhöjer känslorna i dramasatsningar som Taelgia, Tunna Blå Linjen och Händelser vid vatten. Vi får följa med Bolaget och Hooja både bakom och på scenen. Årligen presenteras ett trettiotal nyskrivna verk i giganten Melodifestivalen.

SVT är en storkonsument av musik, som i förmedlas till miljoner tittare. Genom deras musiksättning i SVT1, SVT2, SVT Play, SVT Barn och Kunskapskanalen har de bara under de senaste 10 åren genererat ersättning till över 100 000 unika upphovspersoner via Stim.  

– Televisionen har alltid gått hand i hand med musiken. Vårt samarbete med Sveriges Television sträcker sig 70 år tillbaka i tiden, ända sedan TV-sändningarna startade i Sverige, vilket gör dem till en av våra äldsta och mest trogna kunder. Det är fantastiskt att de fortsätter att växla upp genom sin musiksatsning, säger Erik Forslund, förhandlare på Stim. 

– Det är ganska svindlade att tänka på hur många musikskapare som kunnat fortsätta skapa mer musik med hjälp av Stims kunder som SVT genom åren, fortsätter han.

Eva Beckman är programdirektör på Sveriges Television. Hon ansvarar för helheten – allt från kultur, film och underhållning till samhällsprogram, fakta och minoritetsutbud. 

Varför lägger ni extra krut på musik nu? 

– När vi jobbar med utbud så försöker vi läsa av vad publiken behöver just nu. Vi har ett världsläge som är så fruktansvärt att människor på allvar börjar undvika nyheter. Publiken faller samman och blir allt mer polariserad. Jag vill att SVT ska vara en motvikt till det, att vi ska få publiken att känna hopp och gemenskap med andra människor. Och är det något som har en enande och sammanhållande kraft så är det musiken. 

– Egentligen har vi musiksatsat i alla år sedan vi startade. Vad SVT än gör så är det med en extra kärlek till musiken. Med Hela Sveriges Musiktelevision manifesterar vi det så fler får chansen att upptäcka vårt musikutbud. Vi går ut med ett bang! 

Inom ramen för Hela Sveriges Musiktelevision finns bland annat program om storheter som ABBA, Olle Adolphson, Pugh Rogefeldt, Imperiet, Miriam Bryant och Herryes. Vad gör ni för att främja mindre etablerad musik? Och hur uppmuntrar ni till skapandet av ny musik? 

– Just den här satsningen är en smula nostalgisk och tillbakablickande. Den fokuserar mycket på det enande, och då går man lätt mot de mer kända namnen. Jag håller nog med att vi kunde haft ett tydligare fönster mot den samtida musiken. 

– Samtidigt har vi de senaste åren gjort mycket, inte minst inom hiphop. Vi vill vara en scen för mindre etablerade, men vi har ännu inte hittat ett tillräckligt träffsäkert format för att bli det. PSL på SVTPlay gör också ett stort jobb i att lyfta ny, aktuell samtida musik, ofta med just oetablerade artister och kreatörer. Men vi kan göra mer. 

 – Många av Sveriges största musiker, även på den klassiska sidan, har gjort sina debutframträdanden hos oss. Vi har levt ihop så länge och publiken har alltid upptäckt musik genom televisionen. Det är jag väldigt stolt över. 

Har ni ett ansvar i att utbilda er publik i musik? 

– Jag är på public service just för att jag vill väcka intresse för nya saker på ett modernt och underhållande sätt. SVT har en jätteviktig uppgift i att ge ingångar och sänka trösklar. Vi ska vara en samlingsplats för kunskap och gemenskap, och när de två förenas blir det som allra finast, som i Magnus Broni, Fredrik Norberg och Håkan Thörns Det svenska popundret. Där blandas arkivmaterial och mer kända verk med nyare musik. Det är en viktig balans att både ge publiken vad de vill ha och överraska den. 

– I Kulturfrågan Kontrapunkt är vårt motto att man inte behöver kunna om det är Brahms eller Wagner, det viktiga är att man får höra musik man inte kände till innan och lära sig något på vägen. 

Musiken får ta mycket plats i år, hur ser du på musikanvändningen i SVT framöver? 

– Det kommer verkligen inte bli mindre musik i SVT. Vi vill fortsätta sprida ny musik och att vi inom alla genrer ska utveckla nya program och nytt innehåll. Med det sagt lyckas man verkligen inte varje gång. Men det är alltid målet.  

Vad i ert utbud får man inte missa? 

Thank You For The Music-hyllningen. Vi samlade några av Sveriges mest framträdande artister och musiker för att framföra ABBA:s hit, i ny produktion av Carl Falk. Musikvideon är bara 4 minuter men rymmer så mycket en hyllning till musikens förmåga att förena, beröra och skapa nya minnen. Den är vårt sätt att säga tack till alla som gör musik. Men framför allt ska man gå in på SVTplay och botanisera, tycker jag. På kategorisidan Musik ligger det alltid otroligt mycket bra material. Du kommer att hitta något du älskar. 

Vad lyssnar du själv på? 

– Jag kommer från ett hem med mycket klassisk musik, men då lyssnade jag mest på David Bowie. Det gör jag fortfarande. Den klassiska musiken har kommit tillbaka till mig i och med Kontrapunkt. Och så älskar jag George Michael. 

– Min son, Jack, är fruktansvärt musikintresserad. Han lär mig jättemycket, både om ny och gammal musik. Det är toppen! 

Så om man vill hitta ny musik ska man skaffa barn? 

– Ja, skaffa en unge. Och gå in på SVT Play. 

Sveriges Television (SVT)

är en storkonsument av musik, och förmedlar den till miljontals tittare. Genom deras musiksättning i SVT1, SVT2, SVT Play, SVT Barn och Kunskapskanalen har de bara under de senaste 10 åren genererat ersättning till över 100 000 unika upphovspersoner via Stim.