Nyhet3 november 2022
Sverige är ett av de länder där digitaliseringen av musikbranschen gått allra längst. Andelen royalties till svenska låtskrivare som kommer från digitala plattformar är hela 58,7 procent, och siffran stiger snabbt. Det visar en rapport från upphovsrättsorganisationen Cisac.

I fjol samlade Stim in 2,2 miljarder kronor i musikersättning, från till exempel radio, konserter, restauranger, tv-reklam och streaming. Hur stor del som kommer från varje område förändras nu i snabb takt. 

Stims paraplyorganisation CISAC har i rapporten “Global collections report 2022” jämfört alla länders intäkter från digital musikanvändning. Rapporten visar att Sverige ligger i världstoppen, där 58,7 procent av intäkterna idag kommer från tjänster som Spotify, Netflix och TikTok. Siffran stiger också kraftigt varje år – andelen från digitala tjänster har ökat med 29,9 procent sedan 2019. 

– Mediekonsumtionens förflyttning till streaming rusar, och i Sverige går det särskilt fort. Vad alla streamingplattformar har gemensamt är att de använder musik på något sätt, och allt mer av den musiken är också svensk, säger Casper Bjørner, vd för Stim.

– Stim är också särskilt rustade för musikvärldens digitalisering genom databasen ICE, som drivs i samarbete med tyska Gema och brittiska PRS. ICE världsledande system möjliggör en effektiv insamling av digitala intäkter från hela världen, så att våra anslutna verkligen får betalt när deras musik används, fortsätter Casper Bjørner.

Fakta: 
CISAC – International Confederation of Societies of Authors and Composers – är det internationella samarbetsorganet för 228 upphovsrättssällskap runt om i världen, och representerar över fyra miljoner upphovspersoner inom bland annat musik, litteratur och bildkonst.