Grattis Mauro Scocco – 40 år som Stimansluten!
Grattis till 40 år som Stimansluten! Din första låt du registrerade hos oss var ”För varje dag”. Berätta om tiden när den gjordes.
– Här snackar vi ju Ratata-eran. Jag minns det som en rolig tid och allt man gjorde var nytt, inklusive att bekanta sig med en bransch jag hade noll erfarenhet av.
Du har många hundra låtar registrerade hos oss. Är det någon du ångrar som du vill att vi stryker?
– Nej, man ska se allt man gör som led i en utveckling, det är det enda rimliga. Jag hade inte varit den låtskrivare jag är om jag inte gjort alla dessa kompositioner innan.
Du har ju skrivit mycket åt andra artister. Vill du nämna några samarbeten du tycker blivit särskilt lyckade? På vilket sätt?
– Förutom Lisa Nilsson som ju fick ett sånt otroligt genomslag, så var det väldigt roligt att få skriva till Freddie Wadling vars röst jag alltid älskat. Sen måste man väl nämna duetten med Frida Lyngstad – det kändes helt surrealistiskt att få jobba med henne då vi var gamla ABBA-fans.
När du skriver låtar åt andra – är det samma procedur som när du skriver åt dig själv, eller anpassar du dem särskilt utifrån artisten?
– Man tenderar ju att få nån sorts instruktion eller önskemål som man försöker följa. Sen tänker jag alltid på röstens karaktär, mognad, omfång, etc.
Har du skrivit någon låt under alias någon gång?
– Jag gjorde ett electronicaalbum under namnet Grobinski. Ibland är det skönt att lämna sin egen bubbla.
Har det blivit lättare att skriva låtar med åren – är det ett hantverk man lär sig, eller blir det svårare att skapa något som känns nytt?
– Man lär sig såklart hantverket, men risken att upprepa sig på något sätt ökar ju något efter 29 album, eller vad det nu är. Det är i och för sig inte hela världen, men man bör väl helst inte låta som en blek kopia på sig själv …
Har du många låtar hemma i byrålådan du inte Stimregistrerat än?
– Nej, det tror jag inte. Numer skriver jag bara då jag vet vad det är till för projekt, mellan de perioderna låter jag det vila.