Förbättringar för Stimanslutnas musikrättigheter i USA
När din musik spelas runt om i världen ser Stim till att du får betalt – det är den kortfattade och något förenklade bilden av hur pengaflödet fungerar. Samtidigt har det för USA ibland funnits skäl att nyansera det påståendet eftersom den amerikanska musikbranschen till viss del fungerar annorlunda jämfört med den europeiska.
I praktiken har det inneburit att du fått betalt för musik som spelats i USA genom Stims samarbeten med motsvarande amerikanska upphovsrättsorganisationer. Men för vissa delar av din amerikanska ersättning, de mekaniska rättigheterna, har du varit tvungen att ha ett avtal med ett musikförlag.
Stim har regelbundet tagit in både rapporter och pengar för musiklyssnande i USA, som betalats ut till våra anslutna låtskrivare och musikförlag, så vad blir egentligen den stora skillnaden nu mot tidigare?
– Vi har jobbat hårt med att få till en förändring och kan nu stolt berätta att Stim även samlar in ersättning för mekaniska rättigheter i USA, säger Linda Goulart, International Manager på Stim.
– Viktigt att förstå att det här gäller dig som är oförlagd, det vill säga inte representeras av ett musikförlag, eller om du är ett förlag som inte har någon representation i USA. Du behöver alltså aldrig på egen hand kontakta en tredje part för att bevaka din insamling av mekaniska rättigheter i USA. Stim sköter det åt dig.
Du kan även läsa mer om mekaniska rättigheter i USA i vår separata artikel om MLC.