Vanliga frågor om Stimfakturan
Har du fått en faktura från Stim? På den här sidan har vi samlat några vanliga frågor om fakturan.
Hur ändrar jag mina prisgrundande uppgifter?
Det kan du göra genom att logga in på Mina Sidor. Klicka på "Hantera licenser" i vänstermenyn och justera.
Var finns priser och villkor?
Ett tips om du vill hitta pris snabbt är att gå till Stims shop. Där kan du omedelbart få ett prisförslag när du fyller i dina uppgifter i ett specifikt licenspaket. För dig som vill läsa fullständiga prislistor finns priser och villkor.
Frågor om prishöjningar?
I enlighet med våra Allmänna villkor genomför vi årligen en KPI justering. Prisjusteringen följer den generella prisutvecklingen för Stims licenser och baseras på konsumentprisindex för juli månad. Alla prisjusteringar sker på hösten. 2025 ligger den på 2,6 procent.
Hur läser jag fakturan?
Kundnummer Högst upp på din faktura kan du se ditt kundnummer och fakturanummer. Ha gärna dessa till hands när du kontaktar kundservice.
Prisgrundande Under rubriken ”Fakturan avser” ser du vilka prisgrundande uppgifter som fakturabeloppet baseras på, vilket spelställe det avser och vilken musiklicens fakturan avser.
OCR-nummer För att betala fakturan behövs alltid ett ocr-nummer. Ocr-numret hittar du längst ned till höger på fakturans sista sida och det består av tio siffror. Där finner du även information om fakturans förfallodatum och fakturabelopp.
Hur kan jag slippa fakturaavgiften?
Logga in på Mina sidor och byt från pappersfaktura till epostfaktura. På några ögonblick gör du din fakturahantering kostnadsfri, digital och helt miljövänlig. Om du aldrig loggat in skaffar du inloggningsuppgifter här.
Jag har fått en faktura för min säsongsverksamhet under en period när jag inte har öppet, vad beror det på?
Licensavgiften baseras på en årsbasis och när under året ens verksamhet är öppen påverkar inte fakturaperioden. Det viktiga för att ditt pris ska bli rätt är att dina prisgrundande uppgifter som t ex antalet öppetdagar per år på fakturan stämmer överens med din verksamhet.
Hur avslutar jag min Stimlicens?
Om du avslutar din licens får du inte längre använda någon av den musik Stim företräder i din verksamhet. Om du trots allt behöver avsluta din licens så måste det ske minst en vecka innan ett nytt kalenderkvartal påbörjas, upppsägningstiderna hittar du här. För att avsluta en licens loggar du in på Mina sidor och klickar på "Hantera licenser" i vänstermenyn.
Fler frågor och svar:
- Behöver jag Stimlicens när jag använder streamingtjänster i min verksamhet?
- Vad är skillnaden på royaltyfri musik och musik från Stim?
- Behöver jag betala till Stim om jag bara har en tv i min lokal?
- Vad är skillnaden mellan Stim och Sami?
Hittar du inte svar på dina frågor här är du självklart välkommen att kontakta kundservice så hjälper vi dig!.
Stim och Svensk Live kom 2023 överens om en ny prislista för live, som nu börjar gälla i sin helhet från och med den 1 januari 2025. Prislistans första förändringar infördes den 1 januari 2024. Mer information om den nya prislistan hittar du här.