Stärk din image med rätt musik i salongen
Med ett medvetet musikval kan du förstärka din salongs profil och möta dina kunders förväntningar. I dag arbetar allt fler aktivt med musik - utnyttja musikens möjligheter att skapa rätt ljudmiljö för just dina kunder!
Musiken påverkar oss, både medvetet och omedvetet. Rätt musik gör att det känns välkomnande att kliva in i just din salong.
Olika typer av kunder trivs med olika slags musik. För att få optimal verkan av musiken bör du därför anpassa den efter din målgrupp, det vill säga: Låt dina kunder styra musikvalet.
Anpassa musiken efter dina kunder
Har du mest äldre kunder på förmiddagarna? Då passar antagligen lite lugnare musik bäst för dina besökare. Yngre kunder föredrar ofta hitlistemusik eller radio. Bra att tänka på är att den musikstil som var populär i ens ungdomsår ofta är den musikstil som man gillar bäst även när man blir äldre.
På lunchen kan det komma kunder som är stressade för att de måste tillbaka till jobbet inom en viss tid. Då passar lugn, avslappnande musik som får dem att lämna salongen avstressade och glada. En tv med barnprogram på kan vara lösningen för att få barn att sitta stilla under klippningen.
En del salonger vänder sig till en smal, nischad målgrupp. Ofta är musiken på dessa salonger ett självklart och genomtänkt inslag. Ny och trendriktig musik används här som en del i helhetskonceptet.
Lagom volym är bäst!
Glöm inte att anpassa volymen. Både kunden och du vill kunna prata utan att höja rösten, men ni vill också känna att det inte blir pinsamt tyst om ni inte känner för att prata. Då är musik på lagom volym lösningen.
Tänk också på var du placerar högtalarna i salongen. Var i lokalen ska musiken höras mest - i vänthörnan eller lika mycket över hela salongen?
När du har tänkt igenom ovanstående är du en bra bit på väg till en lyckad musikanvändning som förhoppningsvis både du och dina kunder blir nöjda med!