Utökad information om direktlicensiering
Här hittar du fakta om hur Stim hanterar pengaflöden från digitala musiktjänster i Europa.
Bakgrund
Stim utvecklar hela tiden sina tjänster för att så smidigt som möjligt kunna samla in och betala ut stimpengar över landsgränserna. Syftet med Stims direktlicensiering är att effektivisera, förkorta och förenkla distributionskedjan av rättigheter från musiktjänst till upphovsperson med färre mellanhänder och därmed lägre administrationsavdrag.
Pengaflöden
Grafiken illustrerar hur det gamla pengaflödet såg ut jämfört med det nya. Observera att modellen ovan endast gäller online-området . All annan inkassering sker enligt gamla modellen.
Vad behöver jag tänka på som upphovsperson?
Upphovspersoner behöver inte tänka på något speciellt i detta.
Vad behöver jag tänka på som musikförläggare?
För att underlätta utbetalning av inkasserade medel från Stims paneuropeiska direktlicensiering av onlinetjänster har vi erbjudit alla våra anslutna originalförläggare att ta emot all ersättning för de förlagsandelar (såväl mekaniska som framförande) som originalförlaget har vidareupplåtit på (ett eller flera) subförlag i vart och ett av de territorier som är föremål för Stims direktlicensiering.
För att Stim ska kunna betala ut ersättning direkt till originalförlagen måste du som musikförläggare, om du inte redan gjort det, skicka in den betalningsanvisning som vi tidigare skickat till dig. Det innebär i praktiken att du ger Stim rätt att betala ut pengar direkt till originalförlaget.
Om originalförlaget vill skicka pengar vidare till eventuella subförlag är det du som förläggare som ser till att detta sker.
Principer för licensiering och utbetalning
Nedan visas några exempel på hur vi licensierar och utbetalar baserat på verkens andelar och rättighetshavarnas sällskapstillhörighet. Notera att exemplen är generiska och visar en standardfördelning för ett verk skrivet av en upphovsperson.
Exempel 1 (manusverk = oförlagt verk) Stim licensiering i hela Europa och utbetalar till upphovsperson direkt. |
||
---|---|---|
Rättighetshavare |
Framförande | Mekaniskt |
CA Stim kompositör, textförfattare | 100% | 100% |
Exempel 2 (originalförlagt verk) Om verket är förlagt så sköter Stim licensiering i hela Europa och utbetalar till upphovsperson och Stim originalförlag direkt. |
||
---|---|---|
Rättighetshavare |
Framförande | Mekaniskt |
CA Stim kompositör, textförfattare | 66% | 66% |
E Stim originalmusikförlag | 33% | 33% |
Exempel 3 (originalförlagt verk) Om verket är förlagt på ett utländskt originalförlag så sköter Stim licensiering i hela Europa och utbetalar till upphovsperson och till den Stim-organisation som ditt originalförlag är direktanslutet till. |
||
---|---|---|
Rättighetshavare |
Framförande | Mekaniskt |
CA Stim kompositör, textförfattare | 66% | 66% |
E Utländsk originalförläggare | 33% | 33% |
Exempel 4 (subförlagt verk) – UTAN betalninsganvisning Om verket är subförlagt i Europa så sköter Stim licensiering i hela Europa och utbetalar till upphovsperson och till den Stim-organisation som ditt subförlag är direktanslutet till. |
||
---|---|---|
Rättighetshavare |
Framförande | Mekaniskt |
CA Stim kompositör, textförfattare | 50% | 0% |
E Stim originalmusikförlag | 0% | 0% |
E Utländsk subförläggare | 50% | 100% |
Exempel 5 (subförlagt verk) – MED betalninsganvisning Om verket är subförlagt i Europa så sköter Stim licensiering i hela Europa och utbetalar till upphovsperson och Stim originalförlag direkt. |
||
---|---|---|
Rättighetshavare |
Framförande | Mekaniskt |
CA Stim kompositör, textförfattare | 50% | 0% |
E Stim originalmusikförlag | 0% | 0% |
E Utländsk subförläggare | 50% | 100% |