Stims översyn av analogifördelningen
Stim har sedan 2014 bedrivit ett omfattande arbete för att förbättra hur vi analogiavräknar våra intäkter. Här kan du läsa om översynen som helhet och vad Stim har gjort på de olika musikområdena.
För att lättare kunna ta del av informationen nedan är det viktigt att förstå vad Stim menar med fördelning och avräkning enligt analogi. Börja gärna med att läsa igenom hur analogiavräkningen fungerar innan du läser vidare här.
Översynen av analogin har Stim genomfört av framför allt två skäl:
- Minska andelen av Stims intäkter som fördelas enligt analogimodellen.
- Bredda rapportunderlaget för den del av intäkten där analogi är mest effektivt att använda som fördelningsmetod..
Andelen intäkter som analogifördelas har reducerats på följande områden under avräkningsåren 2013-2016. Den faktiska förändringen i kronor varierar mellan avräkningsområdena beroende på hur områdets intäkter förändrats för de olika åren, men den sammanlagda intäkten som analogifördelades 2016 var drygt 183 mkr. Staplarna nedan visar hur stor andel av intäkten inom ett musikområde som fördelats per analogi.
Stim har uppnått detta resultat genom att tillämpa ett bredare och mer differentierat rapportunderlag, d.v.s. fler låtlistor, för de intäkter som behöver fördelas per analogi. Exempelvis har Stim inom området Dans, disco tidigare använt sig av låtlistor från ett företag inom dj-branschen för att fördela intäkter analogiskt. I och med att Stim vet att den musik som spelas på klubbar och diskotek även innefattar etablerad populärmusik så har Stim utökat analogiunderlaget med låtlistor från Spotify. På så sätt fångar Stim upp en större bredd av verk som kan antas framföras på klubbar och diskotek och fler rättighetshavare får därmed ta del av pengarna.
En annan metod för att minska andelen av de intäkter som behöver fördelas med stöd av analogi är att Stim har utökat möjligheten till egenrapportering. Det kan exempelvis gälla när musik spelas i närradio och Stim av någon anledning inte har fångat upp verket. Då kan rättighetshavaren själv rapportera in detta via Stims webbtjänster vilket innebär att Stim kan fördela individuellt till korrekt rättighetshavare.
Resultatet av Stims översyn är att fler verk och fler rättighetshavare nås av de intäkter som fördelas analogiskt.
I vissa fall har det identifierats behov av att upprätta nya analogifördelningar för att bredda rapportunderlaget. Exempel på detta är musikområdena Kommersiell TV och Dans, disco.
Positiva effekter
Stims arbete med analogiöversynen, där målen varit att bredda rapportunderlaget för de intäkter som fördelas per analogi, samt minska andelen av våra intäkter som fördelas per analogi, har lett till flera positiva effekter.
Minskad andel av intäkterna fördelas per analogi:
- Stim har kunnat minska det totala beloppet som analogifördelas. Beloppet 2016 var 37 mkr lägre än om Stim inte hade vidtagit de åtgärder som har följt av översynen.
- På Dans, disco-området har Stim halverat andelen som fördelas på sampling och har samtidigt breddat rapportunderlaget.
- Tack vare samarbeten med musikleverantörer som förser Stim med musikrapporter kan Stim fördela öronmärkt ersättning på bakgrundsområdet.
- I samband med att nya avtal tagits fram för kyrkoområdet möjliggör Stim en rakare fördelning utan onödiga omvägar.
- Vi har drivit fram en ökad rapporteringsgrad för dansbandsmusiken.
Bredare rapportunderlag:
- Intäkter som analogifördelas har tack vare översynen fått ett bredare musikrapportunderlag, vilket har lett till att fler rättighetshavare får ta del av analogifördelningen.
- Antalet unika verk som tog del av analogifördelningen har nästan tredubblats från 2013 till 2016. Därmed har intäkter som fördelas per analogi kunnat spridas på fler låtar och rättighetshavare.
- Antal egenrapporterade verk för musik i närradio har ökat.
Utmaningar
Stim har bl a undersökt möjligheten att ta fram musikrapporter med hjälp av fingerprinting-teknik. Tekniken har dock inte levt upp till de kvalitetskrav Stim har, då exempelvis andelen verk som den aktuella tjänsten kunde matcha var låg.
Slutsats
Analogiöversynen har fört med sig många positiva effekter. I första hand kan det konstateras att Stim har kommit långt med målsättningen att minska andelen analogi och att öka antalet verk som får del av de intäkter som fördelas analogiskt. Utöver det har Stim under arbetets gång beslutat att genomföra nya musikkälleundersökningar vartannat år för att ha ett uppdaterat underlag. Stim fortsätter ta del av tekniska lösningar på marknaden som troligen kan förbättra våra fördelningsmodeller och utbyter löpande erfarenheter med upphovsrättssällskap i andra länder.
Alla aktiviteter som Stim har genomfört har inte alltid lett till en förändring i avräkningen, men har i många fall gett värdefulla insikter och erfarenheter för ett framtida arbete med analogier.
Stims fokus på analogierna kommer inte avta med det här projektet. Stim har dragit många lärdomar och anammat ett arbetssätt där en kontinuerlig översyn av analogierna blivit en naturlig del av avräkningsprocessen. Stim fortsätter utveckla detta sätt att arbeta med målen att hela tiden minska andelen intäkter som fördelas per analogiområde, samt att bredda musikrapportunderlagen som används vid analogisk fördelning.
Här listas de musikområden där analogiavräkning används. Läs detaljerat om varje område genom att klicka på rubrikerna.
- Bakgrundsmusik utan rapport
- Livemusik utan rapport
- Dans, disco
- Grannland
- PKE – Privatkopieringsersättning
- Online utan rapport
- Musik som spelas i närradio
- Kommersiell TV