Nedan ser du några exempel på hur fördelningsreglerna fungerar. Här kan du läsa Stims fullständiga fördelningsregler.
Manusverk, det vill säga ej förlagda verk
Exempel 1: Enbart musik (C=kompositör) |
|
Utförande |
Mekanisk |
C |
100% |
100% |
Exempel 2: Musik och text (C=kompositör, A=textförfattare) |
|
Utförande |
Mekanisk |
C |
50% |
50% |
A |
50% |
50% |
Exempel 3: Musik och text där kompositörens och textförfattarens verk inte längre är skyddat, och där musikbearbetare/arrangör eller textbearbetare förekommer (C=kompositör, A= textförfattare, AR= arrangör, SA= textbearbetare) |
|
Utförande |
Mekanisk |
C |
0% |
0% |
A |
0% |
0% |
AR |
33,33% |
100% |
|
|
|
C |
0% |
0% |
A |
0% |
0% |
SA |
33,33% |
100% |
Förlagda verk
Exempel 1: Enbart musik (C=kompositör, E=förlag) |
|
Utförande |
Mekanisk |
C |
66,67% |
66,67% |
E |
33,33% |
33,33% |
Exempel 2: Musik och text (C=kompositör, A=textförfattare, E=förlag) |
|
Utförande |
Mekanisk |
C |
33,33% |
33,33% |
A |
33,33% |
33,33% |
E |
33,33% |
33,33% |
Exempel 3: Musik och text som inte längre är skyddad, och där musikbearbetare/arrangör eller textbearbetare förekommer (C=kompositör, A=textförfattare, AR=arrangör, SA=textbearbetare, E=förlag) |
|
Utförande |
Mekanisk |
C |
0,00% |
0,00% |
A |
0,00% |
0,00% |
AR |
33,33% |
66,67% |
E |
33,33% |
33,33% |
|
|
|
C |
0,00% |
0,00% |
A |
0,00% |
0,00% |
SA |
33,33% |
66,67% |
E |
33,33% |
33,33% |