Med rötter i Libanon kom Maher Zain till Sverige med sin familj som åttaåring. Musiken har alltid funnits i familjen med en pappa som var sångare, och både syster och mamma med ”fina röster” som Maher beskriver det. För honom själv väcktes musikintresset vid fem års ålder. Sin första keyboard fick Maher när han var tio år. I dag har hans musik nått nästan en halv miljard människor på Youtube och han har 26 miljoner följare på Facebook. Fansen finns främst i den muslimska världen.
I villan i Stockholmsförorten Huddinge står den egna studion snart klar, och det fjärde albumet är på gång. Men musiken var inte ett självklart val. – Jag tog det inte hundra procent seriöst. Det var ingen som pushade mig i rätt riktning förrän på gymnasiet. På flygtekniska programmet i Nyköping träffade jag musikläraren Stig Emmoth. Där började själva musikskapandet. Stig har varit en viktig person i mitt liv.
Efter gymnasiet och lumpen följde åtta år som lastbilschaufför. I lastbilen skapades senare de första hitsen. Under ett musik-bootcamp i Frankrike fick Maher en ny kompiskrets där bland annat Mello-deltagarna Nano och Mohombi ingick. – Några år efter bootcampen fick jag ett sms från ledaren Rodrigo. Han hade en kompis som behövde hjälp i sin skivstudio vid Hornstull och tyckte jag passade för det.
Kompisen i skivstudion visade sig vara Nadir ”RedOne” Khayat, eller Nadde som Maher Zain säger. Maher fick så småningom följa med och jobba i New York.
– Jag älskar Nadde för att han gav mig den möjligheten. Han själv hade kämpat i femton år för att nå dit. Men efter ett tag kände jag att något fattades i det liv jag hade i New York.
Att jobba med Nadde och musik var väldigt schysst, men allt runt omkring kändes inte bra. Maher valde att flytta hem till Sverige igen och planerade att lägga musiken på hyllan. Han började besöka moskén och lärde känna nya vänner. – Jag är född muslim men hade aldrig varit praktiserande. Det kändes skönt att besöka moskén och att vara i det sammanhanget. Sakta men säkert fyllde det tomrummet jag kände.
Under tiden som han närmade sig sin religion började han skriva musik igen. Vänner tyckte mycket om vad de fick höra och uppmuntrade honom till att satsa på det.
– Jag kände att jag kunde använda musiken, som jag anser vara ett internationellt språk, till att dela med mig av den jag är och det jag tror på. Därför ville jag skriva och producera musik. Att vara artist och stå på scenen var inget jag längtade efter.
Under en semester i Libanon 2007 hörde ett skivbolag av sig. De gillade både Mahers musik och hans livshistoria. Skivbolaget fick honom även att pröva artisteriet. Sedan gick det fort. I Malaysia hade snart Maher en halv miljon följare på Facebook. 2009 fick han en inbjudan från en kungafamilj i Mellanöstern som resulterade i en turné både där och i Malaysia.
– Det blev värsta popstar-grejen, säger Maher Zain. Skrikande fans på flygplatsen, livvakter och allt däromkring. De flesta artister har sjungit i hela sitt liv, men jag började då, när jag var 28 år. Men folk gillade det jag gjorde, så det var bara att acceptera och köra.
Därefter exploderade Facebook med 100 000 nya följare i veckan. I och med Youtube kunde följarskaran lätt nå Mahers musik, och efter önskemål från fansen sjunger han i dag på sju olika språk. – Jag anslöt mig inte till Stim förrän 2009. I början av min karriär hade jag inte i fokus att registrera mina låtar, och i de länder där jag spelades fanns ingen struktur för royalties.
Efter att Maher hade registrerat sina låtar började lite pengar att komma in, men inte i proportion till hur mycket han spelades runt om i världen. De senaste två åren har han dock märkt en förändring. – Det blev definitivt en skillnad. Jag förstod inte riktigt vad det berodde på, men intäkterna för nedladdningar började öka. Senare förstod jag att det berodde på att det slutits avtal med digitala plattformar.
Trots förfrågan från Christer Björkman om att medverka i Melodifestivalen, har den svenska marknaden aldrig lockat.
– Självklart funderade jag mycket på om jag skulle ställa upp i Mellon. Men jag tycker att det är skönt att inte vara igenkänd i Sverige, och dessutom stod lanseringen av mitt tredje album i vägen. De flesta av Mahers låtar är inspirerade av hans tro, och budskapen är globala och har genom åren uppskattats både av dem som delar hans tro och många andra.
– Jag vill att låtarna ska ha en mening. Utan de digitala plattformarna hade jag aldrig lyckats med musiken, och jag hade aldrig haft samma möjlighet att nå ut och inspirera andra.