Modernisering av upphovsrätten innebär ökad transparens och schysstare avtal för musikskapare
En viktig del för musikskapare är artiklarna 14-16 som kallas transparenstriangeln och som handlar om ökad insyn, skäliga ersättningar och rätt att omförhandla eller återkalla rättigheter för oss kulturskapare. Alfons Karabuda, ordförande för SKAP och ECSA, är en av de som arbetat för att få till dessa reformer. Här berättar han om vad copyrightdirektivet innebär för dig som musikskapare.
Vad är copyrightdirektivet?
– Det är en modernisering av upphovsrätten i EU. Man kan ju inte bara fortsätta se internet och det digitala landskapet som nytt utan att utveckla sättet det används på, och då också dess innehåll. För att detta skall fungera behöver man lagar och regelverk som förstår nutid och är redo för framtid.
För upphovspersoner innebär direktivet att vi inte längre tvingas ingå dåliga avtal.
– Att vi, genom transparens, kan se vilka mellanhänder som bäst kan se till våra intressen och att de som använder vår musik i sina tjänster betalar rimligt för detta.
Varför pratar man så lite om de viktiga transparensreformerna som föreslås?
– Antagligen för att man vid en första anblick inte förstår sammanhanget och tror att det ”bara” rör oss som skapar t.ex. musik. Dessa paragrafer (14-16) en nödvändighet för att vårt ekosystem skall fungera och dessutom stärker de positionen för seriösa aktörer i branschen. Professionella och schyssta bolag kommer att få se tvivelaktiga kollegor stoppas och därmed stärka sin egen konkurrenskraft.
– Sen kan man konstatera att Parlamentet vid sin senaste omröstning i stor majoritet gav dessa paragrafer sitt stöd. Men det är sant att vi stått ensamma i att föra fram dem till beslutsfattarna.
Hur har SKAP arbetat för att öka lagkraven på transparens?
– Vi har, som ordförande i ECSA, fört fram argumenten på högsta nivå i EU genom att ena skapare från olika områden. Tillsammans med journalisterna, författarna, dramatikerna och regissörerna bildade vi Authors Group vilket har öppnat många dörrar. Med detta förtroende var vi faktiskt med och skrev paragraferna 14-16, som syftar till att dels stärka den enskilda upphovspersonen som avtalspart men också att låta dig som upphovsperson få tillbaka dina rättigheter om din motpart inte uppfyller de krav man kommit överens om och som anses rimliga.
– Men viktigast är kanske att alla i den musikaliska näringskedjan tvingas spela med öppna kort och inte längre gömma sig bakom alltför mycket hemlighetsmakeri, som gör att ingen får en överblick av branschen.
När kan det här bli verklighet?
– Nu väntar en viktig omröstning i Europaparlamentet den 12 september. Utfallet av denna kommer att avgöra hur den framtida processen ser ut.
– Oavsett vad som händer den 12:e ger vi naturligtvis inte upp. Det är alldeles för mycket på spel för det!
Följ Alfons Karabuda på Twitter för fler uppdateringar om arbetet i EU.
För en mer djupgående genomgång av frågan rekommenderar vi att du även läser Stims samlingssida för Transfer Of Value.