Ett medvetet musikval ökar försäljningen
Handelns Utredningsinstitut, HUI, har nyligen tagit reda på hur musikvalet påverkar försäljningen i en restaurang. Det är den största undersökningen av sitt slag. Sexton restauranger har studerats under 20 veckor för att se vilka effekter musiken har på gästernas köpbeteende.
Resultatet visar att ett medvetet musikval har en tydlig positiv effekt – restauranger som anpassade musikvalet till det egna varumärket ökade sin försäljning med mer än 9 %.
Undersökningen är ett samarbete med Soundtrack Your Brand, som hanterar Spotifys företagsabonnemang. I restaurangerna har man bl a spelat slumpmässigt utvalda låtar från en topplista och granskat försäljningsnivåerna. Man har sedan jämfört det resultatet med effekten av att istället ha ett medvetet musikval med låtar som passar ihop med varumärket (s.k brand-fit music).
Slutsatsen som HUI gör är att ett medvetet musikval har en positiv påverkan på konsumenterna och därmed bidrar till en ökad försäljning.
Läs mer om undersökningen på HUI:s hemsida.