Vanliga frågor om att rapportera livespelningar på Stim.se

På den här sidan tar vi upp några vanliga frågor om webbtjänsten för att rapportera livespelningar, dvs att meddela vilken musik som har framförts.

Läs gärna igenom frågorna innan du börjar rapportera dina spelningar. Det kan vara extra bra för dig som är van vid den gamla webbtjänsten eftersom ett par av frågorna handlar om just skillnanden mellan den gamla och den nya tjänsten.

Till att börja med behöver du en inloggning till Mina sidor för att kunna rapportera. Saknar du inloggning kan du enkelt skaffa ett webbkonto.

Om du är osäker på varför det är så viktigt att du rapporterar dina spelningar till Stim får du gärna läsa mer om hur Stim fungerar i fyra korta steg.

Sköter du rapporteringen för en församling inom Svenska Kyrkan? Då har du nytta av att läsa igenom frågorna nedan - men gå gärna även in på den särskilda sidan för församlingarna där vi har mer info för er.

Vanliga frågor om webbtjänsten "Rapportera spelning"

Jag får inte fram min verklista när jag ska rapportera en spelning. Vad beror det på?

Det kan vara så att du försöker rapportera för en helt ny artist, som du inte hade behörighet för i den gamla webbtjänsten. Informera oss om vilken artist som du vill rapportera för genom att kontakta oss, så ser vi till att artisten kopplas till dig och att verklistan följer med.

Jag har inte epostadressen eller några andra kontaktuppgifter till arrangören av spelningen. Hur ska jag komma vidare?

Kontaktuppgifter till arrangören är obligatoriska i webbtjänsten. Anledningen är att vi på effektivaste sätt ska kunna få in all nödvändig information om din spelning. Saknar du kontaktuppgifter till arrangören får du skriva exempelvis "ej tillgängligt" för att komma vidare med rapporteringen. Notera att fälten för postnummer och organisationsnummer alltid måste fyllas i med siffror, så ange exempelvis fem respektive tio nollor för att skicka in rapporten.

Jag kan inte lägga in coverlåtar i min rapport - hur gör jag?

Du kan söka bland hela världens musik via den gröna knappen "Alla verk" och sedan "utökad sökning". Glöm bara inte att ange minst en låtskrivare. Via vår webbtjänst söker du i ett register med flera miljoner låtar så det är viktigt att avgränsa sökningen. Om du ändå inte hittar rätt låt får du trycka på "Skapa nytt verk" och skriva in låtens titel och upphovsperson där, så kommer Stim söka fram rätt låt när vi hanterar din rapport.

Jag får som svar att postnumret är felaktigt, trots att jag har lagt in det rätta. Varför? Och vad är det för format som gäller för de olika fälten?

Det beror på att du förmodligen har kopierat in postnumret från en annan webbsida. Ibland kan det då komma med ett mellanslag och då stämmer det inte överens med de tecken som är godkända. Testa radera hela textfältet och skriv in postnumret siffra för siffra istället.

Det här var de vanligaste frågorna. Nu är det bara att logga in på Mina sidor och börja rapportera dina spelningar. Har du fler frågor om webbtjänsten, eller om du vill ge feedback, så är det bara att kontakta oss.