Nyhet15 februari 2016
Hur åstadkommer vi en långsiktig, global affärsmodell i det digitala musiklandskapet, som gynnar alla parter? Den frågan har SKAP brottats med i flera år. Och nu har man tagit ett stort steg på vägen genom det globala samarbetet Creators Network.

– Nätverket har tidigare varit exklusivt för kreatörer. Men i höstas beslutade vi att bjuda in alla branschens aktörer. Och responsen har överstigit alla våra förväntningar, säger SKAPs ordförande Alfons Karabuda.

– Alltför många diskussioner om upphovsrätt bygger på fördomar, och när något inte fungerar skyller vi gärna på någon annan – ofta någon som inte själv är närvarande. Därför ville vi på SKAP samla alla branschens aktörer runt ett bord, för att förutsättningslöst se hur vi kan skapa långsiktigt hållbara affärsmodeller för den digitalt distribuerade musiken, säger Alfons Karabuda.

I november blev detta verklighet, då musikskapare, lagstiftare, representanter för digitala musiktjänster och andra makthavare i branschen träffades i Washington DC och New York.

– Men det räcker inte att sätta sig och prata vid ett eller ett par tillfällen. Så vi öppnade upp Creators Network för hela branschen. Målet är att tillsammans ta fram fungerande, globala affärsmodeller för digitala streamingtjänster, och att påverka lagstiftningen.

Det arbetet har redan påbörjats, då ett par arbetsgrupper tittar på vilka behoven är av transparens, distributionsmodeller och credit för sin musik.

– För att kunna åstadkomma en förändring måste vi ju först definiera behoven och de eventuella bristerna, säger Alfons Karabuda.

Att det är svenska SKAP som tagit initiativet till det här samarbetet tycker han är ganska naturligt:

– Sverige är ju inte bara det svenska musikundret. Vi driver också teknikutvecklingen – till exempel genom Spotify – och är kända för en effektiv musikförvaltning och licensiering. Dessutom har Sverige varit drivande i kampen mot piraterna.

Arbetet inom Creators Network samordnas av ECSA (European Composer & Songwriter Alliance) i Bryssel, där Alfons Karabuda är ordförande. I nätverket finns redan ett femtiotal organisationer, exempelvis digitala musiktjänster som Spotify och Pandora samt musikförlag och upphovsrättsorganisationer. Och Creators Network växer.

– Intresset är stort från både rättighetshavare och företag inom branschen. Närverket är en resurs, som gör det möjligt för oss att sätta ihop arbetsgrupper med de aktörer som är bäst lämpade för den specifika frågan. Och det är operativa arbetsgrupper – lite snack, mycket verkstad.

Målet är inte bara att få en bättre fördelning av de pengar som finns, utan också att få in mer:

– Om vi kan skapa en juste bransch där alla får sin beskärda del ökar incitamentet för att betala för musiken. Genom vårt globala arbete vill vi stärka upphovsrätten i länder och inom områden där den idag inte genererar några intäkter, säger Alfons Karabuda.