Fördjupad information om rapportering av musik i tv-reklam
Musikrapporter
Musikrapporten ska innehålla följande uppgifter:
- ID-kod
- Annonsör och/eller Produkt
- Musikverkets titel
- Samtliga upphovspersoner
Observera att musiken måste vara anmäld till Stims verkregister innan rapporten skickas in. Musiktid bör anges om informationen finns tillgänglig. Sändningsperiod = vilket halvår sändningen började (1:a eller 2:a halvåret, t ex 2016-1 eller 2016-2) Uppgifterna skickas till [email protected] antingen direkt i epost eller med hjälp av blanketten för tv-reklam.
Adtoox
Adtoox är en plattform med information om tv-reklamfilmer. Används bl. a. av reklambyråer, produktionsbolag och post-produktionsbolag. Stim har möjlighet att i Spotbox/Adtoox titta eller lyssna på de reklamfilmer som sänts i rikstäckande/nationella tv-kanaler som laddats också upp till tv-kanalen via Adtoox men det finns enstaka undantag. Reklamfilmer i Lokal-TV4 är inte synliga i Spotbox/Adtoox.
Rikstäckande/nationell tv-reklam i Sverige – så funkar det
Här förekommer många olika varianter. Nedanstående information får ses som en allmän översikt över "flödet" för de flesta reklamfilmer.
- Annonsören avser att göra en tv-reklamfilm
- Reklambyrån/Media Agency hjälper ofta till med idé/utformning av reklamfilmen
- Upphovsperson eller musikförlag kontaktas för tillstånd/licens eller också ger man en upphovsperson i uppdrag att skriva/skapa ny musik. Alternativt gör producenten själv musiken. Här förekommer flera "varianter”.
- Producenten gör reklamfilmen
- Post-produktionsbolaget får den färdiga filmen från produktionsbolaget och laddar upp den till tv-kanalen inför första sändningsdatum. Postproduktionsbolaget har oftast inte kännedom om musiken. Produktionsbolaget är i regel de som känner till musikverket men de registrerar sällan information i Adtoox och därmed inte heller i musikrapporten som är kopplad till Adtoox.
- Tv-kanalerna skickar sändningsrapporter/spotlistor till Stim. tv-kanalen rapporterar antal sändningstillfällen för respektive ID-kod/Annonsör/Produkt men inte musikverket/upphovspersonen.
Tv-reklam som sänds i Utlandet
För tv-reklamfilmer som innehåller musik av Stimanslutna upphovspersoner och musikförlag och som sänds i utlandet bör Stim få en musikrapport. Stim skickar sedan denna information till respektive sällskap i de länder där reklamfilmen visas. Den information som krävs är olika från land till land men uppgift om annonsör/produkt, musikverk och upphovsperson/er samt startperiod och tv-kanaler är nödvändigt. I vissa fall krävs även ID-koder men inte alltid.