Hallå där, Kjell-Åke Hamrén
Du har varit ordförande för Stim i snart tre år. Vilka är dina största intryck och insikter?
– Framför allt hur övergripande mitt arbete är. Jag har haft förtroendeuppdrag för Stim i nästan 30 år men har alltid företrätt olika grupper. Nu är jag faktiskt ordförande för alla. Och det är ett väldigt speciellt ansvar, att tillvarata allas intressen och se till att alla får göra sin röst hörd, oavsett om det handlar om beröm eller kritik.
Hur skulle du karakterisera ditt ordförandeskap?
– Eftersom förändringen av samhället och branschen har varit så intensiv under så lång tid tror jag det är viktigt att det finns någon som står för kontinuitet och eftertänksamhet. Jag tror på moderniseringen av den kollektiva förvaltningsmodellen. Jag tror också på Stims starka samarbetstradition och att vi därigenom har en bra möjlighet att ligga i framkant. För att kunna utveckla och modernisera Stim och tillvarata styrkan i samarbetstraditionen har jag en viktig roll som ordförande i att bevara och förstärka goda relationer både inom och utom Stim.
Hur ser du på Stims framtida strategi?
– Det absolut viktigaste är att säkerställa den kollektiva förvaltningen. Vi ska se till att rättighetsinnehavarna får en rättvis ersättning, men också att musiken är tillgänglig för användarna.
Har den kollektiva förvaltningen en mer utsatt position än tidigare?
– Ja, förändringstakten i både samhället och branschen är större än någonsin. För tjugo år sedan var organisationer som Stim ett slags nationella klenoder, där varje sällskap företrädde samma enorma världsrepertoar i sitt respektive land. Idag lever sällskapen i stenhård konkurrens om både repertoaren och kunderna, och i en genomdigitaliserad värld är rättigheterna mer komplexa än någonsin. Då är det viktigt att vi sätter kärnverksamheten i främsta rummet, och att vi tar fram lösningar som passar upphovspersoner som verkar inom alla genrer. Här finns ett stort fokus och engagemang som genomsyrar hela vår förvaltning.
Vad betyder globaliseringen för Stim?
– Vi måste hitta nya samarbeten med andra rättighetsorganisationer. Vi arbetar till exempel på att åstadkomma en hubb för gemensam licensiering tillsammans med brittiska PRS for Music och tyska GEMA, som just nu ligger för konkurrensprövning hos EU-kommissionen. Ett annat beslut som påverkar oss är EU:s nya direktiv för upphovsrättsorganisationer, som föreskriver öppenhet om ekonomi och förvaltning. EU-kommissionen har lyssnat på Stims synpunkter här, så vi hoppas att de svenska beslutsfattarna kommer att stödja direktivet. Det är dessutom så att när vi på detta område får en lagstiftning på europeisk nivå, då får vi också en stärkt legitimitet för den kollektiva förvaltningsmodellen.
Du är själv musiker, eller hur?
– Ja, jag är violinist, och för några år sedan förverkligade jag en gammal dröm: en kammarmusikfestival i Hudiksvall, som är i min hembygd. Där finns en oerhört välskött konsertförening, och tillsammans har vi dragit igång festivalen Musik mellan fjärdarna, som genomförs för tredje gången nu i höst. Vi har lyckats få dit några av de bästa musikerna och festivalen har blivit riktigt framgångsrik.