Komponerandet och låtskrivandet har utvecklats på massor av sätt genom åren. Och en av många trender är att upphovspersonerna blir allt fler på en och samma låt. Åtminstone inom populärmusiken – kompositörer av konstmusik jobbar fortfarande nästan alltid ensamma.
Exakt när låtskrivare började samarbeta är väl inte riktigt klarlagt. Men på Tin Pan Alley, ”den första hitfabriken” och centrum för den amerikanska populärmusikindustrin under 1900-talets första hälft, anställde de låtskrivare som ofta jobbade ihop.
Ett annat tidigt exempel är bröderna Gershwin, där George stod för musiken och Ira skrev texterna – något som sannolikt kommer från operavärlden, där kompositören ofta tonsatte ett känt drama.
Sedan dess har vi stött på många klassiska låtskrivarpar: Lieber/Stoller, Goffin/King, Lennon/McCartney, Jagger/Richards och så vidare. Och på hemmaplan har vi förstås Andersson/Ulvaeus, som det kanske mest framgångsrika exemplet.
På 2000-talet har detta eskalerat och idag är det inte ovanligt att sex-sju personer ligger bakom en hit. Och en av många tänkbara förklaringar till det svenska musikundret är att det finns en prestigelöshet och samarbetsvilja hos många svenska låtskrivare. Det finns till exempel svenska hiphop-låtar som har över 25 upphovspersoner.
Stim-magasinet har pratat med tre låtskrivare som gillar samarbete, för att ta reda på hur de jobbar, hur de delar upp rättigheterna sinsemellan – och varför de måste vara så förtvivlat många.
Scrolla ned för att läsa vidare - eller klicka på något av namnen för att komma direkt till intervjun:
Missa inte heller våra tips om bra saker att tänka på när du skriver musik tillsammans med andra.
Cassandra Ströberg
Cassandra ”Casso” Ströberg har inte gått några genvägar. Förutom en kort artistbana är hon även utbildad musiklärare vid Musikhögskolan i Stockholm. Många blev därför förvånade när hon sökte till Musikmakarnas Songwriter’s Academy.
– Men jag har alltid brunnit för att skriva musik. Och min bakgrund är bara en fördel. Den har gett mig erfarenheter som jag kan nyttja som låtskrivare.
Innan hon började på Musikmakarna hade hon inte skrivit så mycket tillsammans med andra. Nu gör hon det i stort sett varje dag.
Cassandra har dyslexi, men ser det som en styrka – under hösten ska hon medverka i en kampanj om dyslektiker som arbetar med text.
– Jag jobbar mycket med bilder och collage. Och jag är väldigt konceptfokuserad – jag vill gärna ha en låttitel att utgå från om inte artisten har en story som han eller hon vill berätta.
Själva processen varierar från gång till gång. Låtarna består av byggstenar där till exempel det som är tänkt att vara en refräng kan sluta som en brygga.
– När man jobbar i team kan man hänga på varandras idéer, vilket gör att låten fortsätter till ett ställe som den kanske inte göra annars. Om jag har skrivit en låt ensam hörs det tydligt att det är en Cassandra-melodi. Men när någon annan bygger vidare med sitt eget melodispråk blir det något nytt, något som jag inte skulle kunna göra själv. Det är det magiska med att jobba i team.
Ibland stämmer inte kemin till hundra procent, det kan till exempel inträffa på låtskrivarcamp under tidspress. Men Cassandra har aldrig varit med i en session där de har blivit osams.
– När jag skrev en låt tillsammans med Icona Pop var vi hela fyra topliners och inför den sessionen trodde jag att det skulle bli svårt att enas. Men det gick väldigt bra – alla var lyhörda och låten blev kanon. Den är inte släppt ännu men jag hoppas verkligen att den kommer att ges ut.
Så hur gör ni med rapporteringen till Stim när ni jobbar i låtskrivarteam?
– Grundregeln är en ”even split”, det vill säga att vi delar lika. Men om jag har haft en dålig dag eller hoppar in på en befintlig idé brukar jag gå ner i procent. Det viktiga är att man kan diskutera frågan och inte är konflikträdd. DJ-kulturen har också förändrat förutsättningarna eftersom DJ:n sällan är med under låtskrivarsessionen. Och då måste det vara tydligt vad som är upphovsrätt och vad som är produktion.
Vilket är ditt bästa tips till låtskrivare som jobbar tillsammans med andra?
– Att inspireras av varandra och vara lyhörd för andras idéer. Och att testa nya konstellationer och arbetssätt. Om du alltid brukar börja med refrängen – prova att skriva texten först. Våga lämna din komfortzon!
Tre låtar Inside The Lines - med Mike Perry feat Casso Mad For It - med Toomanylefthands feat Casso |
Theodor Arvidsson Kylin
Som de flesta låtskrivare är Theodor Arvidsson Kylin musiker i grunden. Han har spelat i många band under åren men har successivt gått över till att skriva och producera, för närvarande Lisa Miskovskys kommande platta.
– Det stora lyftet kom med bandet Colleagues, där låtskriveriet fick större fokus än själva spelandet. Och det visade sig finnas en efterfrågan efter vårt sound, vilket ledde till att jag fick mitt första förlagskontrakt och att vi fick en förfrågan om att skriva tillsammans med Veronica Maggio, säger han.
Idag delar Theodor sin tid mellan att arbeta som turnerande musiker, låtskrivare och producent.
Han skriver i princip alltid tillsammans med andra – från små sessioner där var och en har en specifik funktion till grupper om sex-sju personer där utmaningen är att ta in alla de tankar, energier och idéer som kommer fram.
– Risken med att vara många är att det kan låsa sig om man inte hittar den rätta energin och idéerna inte får chansen att utvecklas. Men det är lika stor chans att det blir många gånger bättre än om man sitter själv på kammaren. Då har man visserligen mer utrymme att utforska och misslyckas men det är å andra sidan svårt att vara objektiv.
Theodor har olika funktioner i de team han jobbar: topliner, producent eller mellanhand, som har en överblick och förfinar de idéer som kommer fram. En viktig egenskap när man skriver tillsammans med andra är att kunna renodla och presentera sina idéer på ett bra sätt, menar han:
– Det gäller ju att de andra blir peppade och vill jobba vidare med idén. Så det är en viss press att kunna leverera. Samtidigt blir man efter ett tag bättre på att själv se vad som är bra eller dåligt.
Som professionell låtskrivare och producent jobbar Theodor i olika team. Och i de fall konflikter uppstår så sker det oftast när de i gruppen känner varandra väl.
– Då kan man släppa på artigheten. Och det är både bra och dåligt. Ärlighet är bra, men man måste också bejaka den energi som är ursprunget till låten. Annars kan det dö ganska snabbt.
När Theodor och hans låtskrivarpartners rapporterar till Stim delar de i allmänhet musikandelen lika – texten har däremot ofta en upphovsperson, till exempel vid samarbetet med Veronica Maggio.
– Att dela lika är mest praktiskt, framför allt när man går in i en låtskrivarsession tillsammans – oavsett hur många idéer var och en har med sig. Sedan vet jag inte alltid om det är rättvist, men i längden brukar det jämna ut sig.
Vilket är ditt bästa tips till låtskrivare som jobbar tillsammans med andra?
– Att tro på magkänslan och inte ge upp förrän du har blivit motbevisad. Därför är det bra att öva på att kunna presentera sina idéer och att inspirera de andra i teamet. Det är oerhört värdefullt och något som jag har lärt mig med tiden.
Tre låtar Ayahuasca - med Veronica Maggio Text och melodi: Veronica Maggio, Theodor Arvidsson Kylin, Joel Janson och Gustav Weber Vernet. Ackord och produktion: Theodor Arvidsson Kylin, Joel Janson, Gustav Weber Vernet, Erik Holmberg och Oscar Krook. Damn - med Hov1 Text och melodi: Axel Liljefors Jansson, Noel Flike, Dante Lindhe, Ludwig Kronstrand och Theodor Arvidsson Kylin. Ackord & produktion: Theodor Arvidsson Kylin och Axel Liljefors Jansson. White House - med Dolores Haze Text och melodi: Nicki Shayasteh Dar, Lovina Isaksson, Saga Westlund, Tyra Hasselrot, Theodor Arvidsson Kylin och Christopher Göthberg. Ackord och produktion: Theodor Arvidsson Kylin och Christopher Göthberg. |
Martin René
Redan i tolvårsåldern blev Martin René intresserad av rap och hiphop, och började själv rappa. Men snart insåg han att det var roligare att göra egna beats, och i gymnasiet träffade han producenten och låtskrivaren John Alexis, som inspirerade honom att fortsätta utvecklas. Och snart var Martin en snackis hemma i Malmö.
– Via samarbeten med bland annat Linda Pira och Cherrie började det ramla in listplaceringar. Från 10 000 streams på YouTube var låtarna plötsligt uppe i en miljon spelningar, vilket ledde till nya samarbeten. Och idag bor jag i Stockholm och arbetar heltid med att producera och skriva musik inom de flesta genrer – från urban hiphhop till superpop till country.
När han fick sin första publishingdeal 2014 hade Martin aldrig suttit i organiserade låtskrivarsessioner, men lärde sig snabbt arbetssätt och jargong.
Rollen som producent likställer Martin med att vara något av en projektledare, med ett stort ansvar för att få ut det bästa av alla medverkande.
– Fyrtio procent av jobbet är psykologi; att kunna läsa av hur människor funkar. Jag är väldigt mån om att alla känner sig bekväma och får säga vad de vill. Om någon är osäker måste du få den personen att känna sig bekväm så snabbt som möjligt. Vi har ju trots allt begränsat med tid.
Förr om åren ville Martin göra allting själv, men insåg snart att det är inte så man gör en bra låt.
– Det sker när man sitter tillsammans med andra, kan ta vara på allas idéer och nå utanför de egna referensramarna, säger han.
Finns det då ingen baksida med att jobba tillsammans?
– Nej. Men visst kan det gå åt helvete ibland. Det kan hända i en session att det kommer fram tre låtidéer som är usla, men då dyker det plötsligt upp en fjärde som är lysande. Det har också hänt att jag suttit i sessions med någon som är väldigt övertygad om att hens idéer är de bästa medan vi andra inte håller med. Men i slutet av dagen handlar det om vad som låter bäst; att ha distansen och sätta sig i lyssnarens skor. Under mina år i branschen har det varit en del tråkiga sessions, men det är väldigt sällsynt att det blir dåliga vibbar.
Stimrapporteringen brukar inte heller leda till några konflikter.
– När vi är ett gäng som går in i en session brukar vi splitta rätt av, alla i rummet brukar vara med på det. Sedan kan det hända att det kommer in idéer från ett annat håll eller en artist som har gjort ändringar och därför vill ha sin andel. Men vår manager sköter de förhandlingarna och det har aldrig lett till några konflikter. Och trots allt har jag hellre en procents andel av en världshit än hundra procent av en låt som ingen har hört.
Vilket är ditt bästa tips till låtskrivare som jobbar tillsammans med andra?
– Jobba mer, jobba hårdare och våga köra fullt ut – både generellt som låtskrivare och under själva samarbetet. Var aldrig rädd för att slänga ut dina idéer – i slutet av dagen kanske alla andra älskar det som du tyckte var jättedåligt.
Tre låtar I’m A Lady - med Meghan Trainor Text och melodi: Meghan Trainor. Ackord, produktion och melodi: Martin René. Additional production: Monsters & The Strangerz. Tabanja - med Cherrie Text och melodi: Leslie Tay & Sherihan Hersi. Ackord och produktion: Martin René. Cigarette - med Penthox ft Madcon och Julimar Santos Text och melodi: Julimar Santos & Madcon. Ackord och produktion: Martin René. Additional production: Penthox. |
Text: Krister Insulander
Illustration: Sara-Mara/Söderberg Agentur (bilden redigerad i efterhand)
Ursprungligen publicerad i Stim-Magasinet #2 2017