– Att inte satsa på musiken hade inte varit ett alternativ för oss, säger Nanna Waktel, hotelldirektör, när vi träffar henne och Fredrik Stjärne, music curator, dagen innan premiären.
Det går inte att ta miste på entusiasmen när vi börjar prata om musiken, och det var musiken som först förde dem ihop. Fredrik jobbade som bandbokare och DJ för Berns där Nanna var marknadschef och sedermera vd. När hon behövde hjälp med musiken i sin nya roll som hotelldirektör på Elite Palace Hotel så visste hon vem hon skulle ringa.
– Vi vill inte ge gästerna en anledning att inte stanna kvar här på kvällen, och självklart är musiken en viktig del av det.
– I och med att baren ligger i anslutning till receptionen vi tvungna att sätta en strategi som gör att de två verksamheterna inte krockade. Vi ville inte ha värsta draget, utan en skön miljö med en medveten inriktning, och då kontaktade jag Fredrik.
Det musikaliska temat sattes tidigt, det skulle bli jazz i ordets mest vida bemärkelse. Elite Hotels arbetar redan sedan tidigare med speciellt framtagna spellistor från Soundtrack your brand, men för den här satsningen ville man utveckla en egen profil som andas mer bar än hotell.
– Musik är för viktigt för att bara lämnas åt slumpen. Den är en del av en profil, precis som att man jobbar med inredning eller doft. Det säger väldigt mycket om en plats, vilken musik som spelas. Vi ville få till en sofistikerad mix av låtar som någon faktiskt känner till blandat med musik som är helt ny och avantgarde säger Nanna Waktel.
Utvecklingen med speciellt utvald, eller kuraterad som branschen valt att kalla det, musik för en plats eller en verksamhet är en förhållandevis ny företeelse. Innan digitalisering och streaming hade det enda alternativet varit att ha en DJ, eller en pianist som ständigt ljudsatte miljön. Nu kan man arbeta med skräddarsydd musik som svarar upp mot en specifik idé eller ett varumärke där förarbetet är gjort av en expert som Fredrik, men som sköts av personalen på plats via ett gränssnitt som tillhandahålls av Soundtrack Your Brand.
– Säg att man behöver tusen kuraterade låtar för att känna att man har så att det täcker in olika stunder på dagen. Det hade inte funkat med en DJ som spelar så, men det här blir som en förlängning av mig som DJ. Det är fortfarande hela tiden en medvetenhet i musikvalet.
Musikens påverkan kan inte underskattas. Det är en viktig integrerad del av upplevelsen, på gott och ont, och inte bara för gästerna.
– Musiken får aldrig bli tråkig, varken för gästerna eller personalen! En skiva på repeat eller en spellista bestående av 30 låtar som kommer i en viss ordning håller inte. Det blir inte en bra upplevelse.
- Vi bygger soundtracks för hela dygnet. Det finns algoritmer som kan välja låtar åt dig, och det är fantastiskt, men med en mänsklig hand så kan man få till nåt unikt för gästerna som samtidigt passar in i din tanke med verksamheten. Det är så vi vill jobba, säger Fredrik Stjärne, som tidigare bland annat gjort musikvalet till Volvos showrooms över hela världen och även är Stimansluten musikskapare.
Här är Fredriks topp 20 låtar som beskriver soundet på Bar 115:
Fakta om Elite Palace Hotel
Ingår i kedjan Elite Hotels som består av mer än trettio hotell från Malmö i söder till Kiruna i norr. Elite Palace Hotell och Bar 115 ligger på Sankt Eriksgatan 115 i Stockholm.
Elite Palace Hotell kan med sin Stimlicens visa TV på hotellrum och spela bakgrundsmusik i olika delar av hotellet.
Om musiklicens för hotell
Bereonde på hur din hotellverksamhet ser ut kan du behöva flera olika musiklicenser hos Stim, där varje licens omfattar en viss typ av användning. Hitta rätt licenspaket för dig i Stims shop.